400 skolelever deltar i Stockholmsfinal i robotprogrammering

Lördagen 13 november är det återigen dags för skolbarn att tävla i robotprogrammering. Lag över hela Skandinavien deltar i lokala tävlingar för att utse vinnarna för den skandinaviska finalen.
I Kista tävlar omkring 400 elever i åldern 10-16 år för att bli vinnare i Stockholmsregionen.

Vinnarna i 2009 års Stockholmsfinal

First Lego League är en lagtävling i robotprogrammering med syfte att på ett kul och spännande sätt stimulera barnens intresse för naturvetenskap och teknik/matematik. Årets tema är ”Våran kropp” och lagen ska lösa robotuppdrag, forska och komma med nya idéer som kan hjälpa människor till ett bättre och friskare liv.

Nordväxt Intressenter arrangerar tävlingen. KTH - skolan för Informations- och Kommunikationsteknik, KTH ICT och Stockholm universitet, institutionen för data- och systemvetenskap, DSV är medarrangörer och vill väcka barns intresse för teknik och IT.

- Ungdomarna behöver få se att de själva faktiskt kan göra en massa coola saker och känna glädjen i att uppnå resultat, berättar Robert Rönngren, KTH ICT. Därför är det roligt att få öppna dörrarna till KTH och stå värd för First Lego League.

- Genom First Lego League kan barnen närma sig både design och konstruktion på ett lekfullt sätt, vilket skapar en grogrund för högre studier, berättar forskaren Thomas Westin, Stockholms universitet.

Tid: 13 november kl 10-16 med presentationen av vinnarna kl.15.30.
Plats: Forum, Isafjordsgatan 39, Kista

Ytterligare information

Robert Rönngren, docent, KTH - Skolan för Informations- och Kommunikationsteknik, KTH ICT
e-post: rron@kth.se, tfn 08-7904112