IKT-pedagogiska teorier och metoder
Teorier, metoder och förutsättningar för att skapa öppna lärresurser (OER)
Lag och rätt på Internet
Digitala databaser, söksystem och källkritik
Eget projektarbete
Sista planerade examination: VT 2015
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdKursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LC200N (VT 2011–)IKT-pedagogiska teorier och metoder
Teorier, metoder och förutsättningar för att skapa öppna lärresurser (OER)
Lag och rätt på Internet
Digitala databaser, söksystem och källkritik
Eget projektarbete
Kursens syfte är att ge deltagarna:
- fördjupade kunskaper om de viktigaste IKT-pedagogiska teorierna,
- överblick över aktuell forskning på området,
- fördjupade kunskaper om metoder och modeller för framgångsrikt e-lärande så att fler kan tillämpa dessa för att utvecka nya och befintliga kurser.
Kursens mål är att kursdeltagarna efter kursen ska kunna;
- visa avancerade kunskaper om IKT-pedagogiska metoder för lärande samt kunna tillämpa dem.
- redogöra för de viktigaste pedagogiska teorierna till grund för e-lärande och aktuell forskning inom området.
- bedöma när, vad, varför och hur IKT ska användas som pedagogiskt och metodiskt stöd för lärande.
- välja de arbetsformer och digitala verktyg som passar innehåll, omgivning och sammanhang bäst.
- visa IKT-färdigheter samt förstå vikten av att kontinuerligt uppdatera dessa.
LC100N - Digital kompetens och lärande - IKT och pedagogik för det 21:a århundradet eller motsvarande kunskaper samt svenska B och engelska A eller motsvarande.
Kurslitteraturen består av internationell litteratur samt aktuella artiklar, kompendium och e-böcker på området.
Dessutom tillkommer relevant kurslitteratur beroende på vald projektuppgift.Kurslitteraturen anslås på kursens hemsida senast 4 veckor innan kursstart.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Inlämningsuppgifter och löpande tentamen av litteratur (INL 1; 1 hp, INL2; 1 hp, ILNL3; 1 hp och INL4; 1 hp.
Projektuppgift: Redovisning av ett försök med (eller fältstudie av) integrering av digitala medier som stöd för lärande (PROJ; 4 hp)
Examination sker genom;
Godkända inlämningsuppgifter och löpande tentamen av litteratur (INL 1; 1 hp, INL2; 1 hp, INL3; 1 hp och INL4; 1 hp.
Godkänd projektuppgift: Redovisning av ett försök med (eller fältstudie av) integrering av digitala medier som stöd för lärande (PROJ; 4 hp
Kursens syfte är att ge deltagarna:
- fördjupade kunskaper om de viktigaste IKT-pedagogiska teorierna,
- överblick över aktuell forskning på området,
- fördjupade kunskaper om metoder och modeller för framgångsrikt e-lärande så att fler kan tillämpa dessa för att utvecka nya och befintliga kurser.
Kursens mål är att kursdeltagarna efter kursen ska kunna;
- visa avancerade kunskaper om IKT-pedagogiska metoder för lärande samt kunna tillämpa dem.
- redogöra för de viktigaste pedagogiska teorierna till grund för e-lärande och aktuell forskning inom området.
- bedöma när, vad, varför och hur IKT ska användas som pedagogiskt och metodiskt stöd för lärande.
- välja de arbetsformer och digitala verktyg som passar innehåll, omgivning och sammanhang bäst.
- visa IKT-färdigheter samt förstå vikten av att kontinuerligt uppdatera dessa.