Informellt lärande i digitala miljöer; dagens studenter - vilka är de och hur tänker de? Internets utveckling och begreppet Web 2.0; Personliga lärmiljöer, Användningen av sociala nätverk, bokmärkestjänster, bloggar, wikis, podcasting och andra former av webbaserade verktyg för informellt lärande; Virtuella världar och lärande spel, Användningen av digitala lärplattformar, interaktiva skrivtavlor och webbaserad videokonferenssystem, Öppna lärresurser (OER), IPR och Internet - juridik för pedagoger och andra som jobbar inom skola och högskola.
LC100N Digital kompetens och lärande - IKT och pedagogik för det 21:a århundradet 8,0 hp
Kursen är nedlagd och tiden för kompletteringar är utgången.
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LC100N (VT 2011–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursen syftar till att ge förståelse för hur informellt lärande i digitala miljöer kan gestalta sig och hur Internet och IKT kan användas för att stödja lärande inom skola och högskola på 2000-talet.
- Studenten skall efter kursen kunna analysera och välja digitala media som stöd för lärande
- Studenten skall efter kursen kunna integrera och använda digitala media i sin egen verksamhet
- Studenten skall efter kursen kunna diskutera för- och nackdelar med integrering av ICT och Internet i sin egen verksamhet
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
- Grundläggande högskolebehörighet samt
- högskolestudier om minst 30 hp.
Rekommenderade förkunskaper
Minst 30 hp (en termins heltidsstudier) från en grundläggande högskoleutbildning till lärare, bibliotekarie eller inom teknik-, natur-, pedagogik- , biblioteks- eller ingenjörsvetenskap. Viss datorvana och intresse för pedagogik och teknik.
Kursen riktar sig särskilt till dig som arbetar som lärare, lärarutbildare eller bibliotekarie inom skola och högskola. Den riktar sig också till dig som just nu studerar till lärare eller bibliotekarie, eller som av andra skäl vill höja din digitala kompetens. Vi ser gärna att kollegor söker tillsammans, men annars är det lätt att få studiekamrater under kursen, som bygger på att vi lär av och med varandra.
Utrustning
Kursen ges på distans och är helt nätbaserad. Utrustningskrav: Internetansluten dator
Kurslitteratur
Education for a Digital World. Advice, Guidelines, and Effective Practice from Around the Globe - Commonwealth of Learning (2008)
The Theory and Practise of Online Learning - Terry Anderson (2007)
Web 2.0 for Content for Learning and Teaching in Higer Education - Franklin & Harmelen (2007)
Knowing Knowledge - George Siemens (2008)
The OER Handbook 1.0 for Educators - David Wiley et a (2008)
Copyright - copyleft. En guide om upphovsrätt och licenser på nätet - Mathias Klang (2008)
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 2,5 hp, betygsskala: P, F
- INL2 - Inlämningsuppgift, 2,5 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projektuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Inlämningsuppgifter och löpande tentamen av litteratur (INL1; 2,5 hp och INL2; 2,5 hp)
Projektuppgift: Redovisning av ett försök med (eller fältstudie av) integrering av digitala medier som stöd för lärande (PRO1; 3 HP)
Övriga krav för slutbetyg
Examination sker genom:
Inlämningsuppgifter och löpande tentamen av litteratur (INL1; 2,5 hp och INL2; 2,5 hp)
Projektuppgift: Redovisning av ett försök med (eller fältstudie av) integrering av digitala medier som stöd för lärande (PRO1; 3 HP)
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Kursmaterial
Kursmaterial och kurslitteratur är gratis och nås via en lösenordsskyddad kurswebb. Det mesta av litteraturen är på engelska, men kursmaterialet är på svenska.
Utrustning
För att följa kursen behöver du ha viss datorvana och tillgång till bredband. Datorn ska vara utrustad med någon av de vanligaste webbläsarna (Mozilla Firefox, Internet Explorer eller Safari) samt med gratisprogrammet PDF-reader. Du behöver även ha tillgång till en enkel webbkamera och ett ”headset” för att kunna följa vissa delar av kursen (säljs för några hundralappar i affärer med datortillbehör).
Personligt användarnamn för inloggning
Genom att fylla i ett elektroniskt formulär på kursens hemsida skaffar du dig snabbt ett personligt användarnamn och lösenord, med viket du kan logga in till kursen. Du får då möjlighet att direkt börja arbeta med kursmaterialet och tillgång till videofilmer, instruktioner, kurslitteratur och forum. Där hittar du också övningar och inlämningsuppgifter och kan få support av dina lärare vid KTH Learning lab samt diskutera med dina kurskamrater. Var noga med att välja det formulär som överensstämmer med det kurstillfälle du formellt är antagen till.Observera att du först måste göra en formell kursanmälan på www.studera.nu enligt anvisningarna ovan och styrka din behörighet för att bli registrerad och kunna få poäng för kursen.