Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

IC1007 Människa-dator interaktion: Principer och Design 7,5 hp

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan IC1007 (HT 2022–)
Rubriker med innehåll från kursplan IC1007 (HT 2022–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Karaktären av området människa-datorinteraktion; historik - perspektiv - forskning.
  • Översiktligt om perception och representation, medvetande och minne, konceptuella modeller och lärande.
  • Egenskaper hos interaktiva system, kommunikationssituationen, medier för kommunikation interaktionstekniker och processer.
  • Interaktiva system relativt individer, arbetsuppgifter och organisationer, motiv för förbättringar av interaktiva system, funktionalitet - användbarhet, modeller och modellkonflikter, anpassning av system efter användare och verksamheter, inlärning och utbildning, dokumentation.
  • Analys av tillämpningar.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
•    förklara grundläggande begrepp inom MDI-området
•    sammanfatta innehållet i forskningsartiklar inom området
•    förklara och presentera designegenskaper hos interaktiva artefakter för olika intressenter
•    genomföra ett mindre designprojekt i grupp (inkluderande enkel projektstyrning)
•    genomföra en granskningutvärdering (Inspection method, t.ex. Heuristic Evaluation) av existerande interaktiva datorsystem
•    genomföra formativa användbarhetstestningar av egna prototyper
•    kunna tillämpa en kreativitetsförstärkande metod (Creativity technique, t.ex. Brainstorming e.d.)
•    skapa pappersprototyper och digitala interaktiva prototyper
•    tillämpa generella teoretiska begrepp på konkreta gränssnittssituationer
•    utifrån en given designuppgift upptäcka och identifiera vad som kännetecknar tänkt målgrupp och användningssituation
•    identifiera och formulera användbarhetskrav efter genomförda fältstudier
•    identifiera för- och nackdelar med ett specifikt interaktivt datorsystem utifrån olika användargruppers perspektiv och behov
•    argumentera för och emot olika lösningar av ett användbarhetsproblem
•    reflektera över den egna designens styrkor och svagheter med utgångspunkt i litteratur och egna utvärderingar

i syfte att
•    få grundläggande kunskaper om grundbegrepp inom området människa-datorinteraktion
•    få verktyg för att identifiera faktorer som påverkar kommunikationen mellan människa och dator positivt och negativt
•    få möta designmetoder som stödjer utvecklingen av användbara system.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INLB - Inlämningsuppgifter, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • TENB - Skriftlig tentamen, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå