- Karaktären av området människa-datorinteraktion; historik - perspektiv - forskning.
- Översiktligt om perception och representation, medvetande och minne, konceptuella modeller och lärande.
- Egenskaper hos interaktiva system, kommunikationssituationen, medier för kommunikation interaktionstekniker och processer.
- Interaktiva system relativt individer, arbetsuppgifter och organisationer, motiv för förbättringar av interaktiva system, funktionalitet - användbarhet, modeller och modellkonflikter, anpassning av system efter användare och verksamheter, inlärning och utbildning, dokumentation.
- Analys av tillämpningar.
IC1007 Människa-dator interaktion: Principer och Design 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2024
Avvecklingsbeslut:
Kursen avvecklas vid utgången av VT 204 enligt skolchefsbeslut: J-2022-1553.
Beslutsdatum: 2022-06-16
Kursen gavs sista gången HT 2021. Sista möjlighet till examination i kursen ges VT 2024.
Tentamen erbjuds både i ordinarie och i omtentaperioden VT23 och VT24. Studenter kan följa kursen och examineras inom ramen för DH1622.

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan IC1007 (HT 2022–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
• förklara grundläggande begrepp inom MDI-området
• sammanfatta innehållet i forskningsartiklar inom området
• förklara och presentera designegenskaper hos interaktiva artefakter för olika intressenter
• genomföra ett mindre designprojekt i grupp (inkluderande enkel projektstyrning)
• genomföra en granskningutvärdering (Inspection method, t.ex. Heuristic Evaluation) av existerande interaktiva datorsystem
• genomföra formativa användbarhetstestningar av egna prototyper
• kunna tillämpa en kreativitetsförstärkande metod (Creativity technique, t.ex. Brainstorming e.d.)
• skapa pappersprototyper och digitala interaktiva prototyper
• tillämpa generella teoretiska begrepp på konkreta gränssnittssituationer
• utifrån en given designuppgift upptäcka och identifiera vad som kännetecknar tänkt målgrupp och användningssituation
• identifiera och formulera användbarhetskrav efter genomförda fältstudier
• identifiera för- och nackdelar med ett specifikt interaktivt datorsystem utifrån olika användargruppers perspektiv och behov
• argumentera för och emot olika lösningar av ett användbarhetsproblem
• reflektera över den egna designens styrkor och svagheter med utgångspunkt i litteratur och egna utvärderingar
i syfte att
• få grundläggande kunskaper om grundbegrepp inom området människa-datorinteraktion
• få verktyg för att identifiera faktorer som påverkar kommunikationen mellan människa och dator positivt och negativt
• få möta designmetoder som stödjer utvecklingen av användbara system.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INLB - Inlämningsuppgifter, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TENB - Skriftlig tentamen, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.