KTH del i miljardprojekt för framtidens elektrifierade samhälle

En elbil som laddas via elkabel och kontakt
Ladd-infrastruktur för elfordon är ett kommande användningsområde för KTH-forskarnas kommande halvledare av kiselkarbid. Foto: Chuttersnap / Unsplash.
Publicerad 2024-04-19

Under coronapandemin halkade Sverige och EU efter vad gäller produktion av halvledare. Bristen på den lilla komponenten var stor, och ställde till det för företag och samhälle. För att hinna ikapp resten av världen har det EU-baserade mångmiljardprojektet Chips JU startats, och nu är det klart att KTH får 45 miljoner kronor från EU och Vinnova.

Pengarna ska användas till att starta en pilotlina för tillverkning av halvledare av kiselkarbid, ett material KTH ägnat årtionden åt att utforska. Mikael Östling, professor i fasta tillståndets elektronik vid KTH, kommer vara strategisk rådgivare och aktivt vara del av programledningen för den nya pilotlinan. Enligt honom är det Sveriges och KTH:s starka forskningsframgångar inom bland annat kiselkarbidkomponenter som banat väg för universitetets framgång och pengarna.

ett chip med halvledare
Ett chip med olika kretsar baserade på bipolärtransistorer som utvecklats vid Electrumlab. Foto: KTH

Tillverkningen kommer ske i KTH:s Electrumlaboratorium.

– Vi kommer att utveckla och tillverka energieffektiva transistorer för höga spänningar. De är till för nästa fas i elektrifieringen av samhället, till exempel ladd-infrastruktur för elfordon, säger Mikael Östling.

Första i sitt slag

Andra exempel där halvledare behövs är elmotorer som klarar av att leverera mycket höga effekter, spårbunden trafik som pendeltåg och tunnelbana, men på sikt även långdistanståg och hela elnätets behov.

– Pilotlinan blir den första i sitt slag i Sverige som kommer att leverera komponenter i kiselkarbid på 150 millimeters kiselkarbidskivor. Teknologiutvecklingen leds av universitetslektor Per-Erik Hellström vid KTH.

Mikael Östling tillägger att KTH kommer att leverera de första transistorerna redan sex månader efter kick-off. Komponenterna ska erbjudas på en öppen marknad för akademin, instituten och för industrin. Syftet är att testa systemlösningar och se hur man kan använda denna nya teknik inte att köparna ska kunna sälja dessa komponenter i färdiga produkter på marknaden,.

Enligt planen är det KTH som ska leverera de första testkomponenterna i konsortiet, tillägger Mikael Östling, och säger vidare att nu startar rekryteringsarbetet för att bemanna pilotlinan.

Text: Peter Asplund ( p3t3r@kth.se )