Vattnets betydelse för växthusgasutsläpp i Stockholms län

Published Aug 18, 2022

Beskriv bakgrunden till forskningen!

Stadsplanerare och myndigheter runtom i världen utarbetar strategier för att minska växthusgasutsläpp i städerna. För att jobba fram strategierna och ha möjlighet att avgöra om de är effektiva, är det viktigt att veta hur stora utsläppen är, varifrån de kommer och hur effektiva grönområdena i staden, till exempel skogar, är på att absorbera växthusgasutsläppen från atmosfären. Det är en komplicerad uppgift och de mest använda riktlinjerna från FN:s klimatpanel IPCC inkluderar inte kalkyleringar av vissa delar av en stad, som grönområden och vatten. Det är ett problem eftersom dessa områden är viktiga delar för städer som till exempel Stockholm.

Vad handlar forskningen om?

Forskningen skapar en metodologi för att inkludera gröna och blå (vatten) aspekter i urbana växthusgasutsläppskalkyleringar och testar metodologin genom att göra kalkyleringarna för Stockholms län.

Vad är resultaten av forskningen och hur är det viktigt för samhället?

Vi har funnit att det är av stor vikt att inkludera effekterna av grönområden och vatten i växthusgasutsläppskalkyleringar i Stockholm. Att förstå det ger oss ledtrådar till hur staden kan fortsätta arbeta för att se till att deras mål om nettonollutsläpp innan 2040 nås.

Hur kan forskningen användas?

Forskningen kan användas av städer, myndigheter och stadsplanerare i Stockholm och andra städer, framför allt de med mycket vatten och stora grönområden, för att förbättra deras förståelse av den urbana växthusgasutsläppscykeln och hur de kan agera för att minska utsläpp i framtiden.

Har forskningen skett i samverkan med andra parter?

Samverkan har spelat en stor roll i vår forskning och frågan kom ursprungligen från Tillväxt- och regionplaneförvaltningen på Region Stockholm eftersom det här är en fråga som EU vill ha hjälp med att besvara. Vi har arbetat med Region Stockholm för att förstå länet och deras planer för Stockholms framtid. Vi har även arbetat med flera andra universitet, inklusive SU, KTH och universitet i Illinois, USA och Shanghai, Kina.

Jessica Page
jessica.page@natgeo.su.se