Taikan Oki, årets mottagare av Stockholm Water Prize, presenterade sitt arbete på KTH

Taikan Oki står framför två rullvepor
Taikan Oki under sin presentation Foto: Karin Larsdotter, Climate Action Centre
Publicerad 2024-09-09

Professor Taikan Oki, Tokyo universitet, deltog i ett seminarium på KTH Campus den 29 augusti, dagen efter att han mottagit årets Stockholm Water Prize av H.M. Konungen ”baserat på hans världsberömda forskning om handel med virtuellt vatten, digital flodkartläggning och inkludering av mänsklig aktivitet i vattnets kretslopp”. Han fick sällskap i seminariet av tre andra forskare, Luigia Brandimarte och Anders Wörman från KTH och Fernando Jaramillo från Stockholms universitet. Seminariet organiserades av KTH Climate Action Centre och KTH Vattencentrum.

Seminariet inleddes med en introduktion av Stefan Östlund, KTH:s vicerektor för internationella relationer. Han betonade att KTH har ett värdefullt partnerskap med Tokyo universitet, genom Stockholm Trio-samarbetet med Stockholms universitet och Karolinska Institutet. Stefan Östlund nämnde också den viktiga funktion som KTH:s forskningscentra har och beskrev seminariet som ett utmärkt exempel på både internationellt samarbete och tvärvetenskaplig forskning.

Professor Taikan Oki talade i sitt anförande om att det är märkligt att få ett pris för ett arbete man utfört decennier tidigare och påpekade att det måste ha varit lättare för de segrarna i Paris-OS, som fick sina priser direkt efter sin prestation. Och jämförelsen med olympiska mästare känns inte långsökt när man ser vad professor Oki har åstadkommit. Han har bland annat hjälpt till att utveckla den globala hydrologin genom att ge viktiga bidrag till att vatten – floder, grundvatten och hela vattencykeln – blivit en del av de klimatmodeller som används av IPCC. Han har gjort människans aktiviteter till en viktig del av modellerna för globala vattenresurser. Och i sitt arbete med virtuellt vatten – vatten som använts för att producera varor som handlas från en plats till en annan – har han visat att det inte finns några länder som samtidigt är fattiga och lider brist på vatten. I sin presentation lyfte professor Oki fram de forskare som han har samarbetat med i sitt arbete. Han pekade också på de stora förbättringar som skett i den globala tillgången till säkert dricksvatten under de senaste decennierna.

Efter presentationen fick professor Oki sällskap av de tre Stockholmsbaserade forskarna Luigia Brandimarte, Fernando Jaramillo och Anders Wörman, som reflekterade över hans arbete och prestationer. Därefter följdes av ett samtal som behandlade teman som effekterna av artificiell intelligens, relationen mellan forskare och beslutsfattare, fördelarna och utmaningarna med att kombinera naturvetenskap med humaniora och samhällsvetenskap, risken för att vattnet tar slut och konkurrerande intressen i energiomställningen. Seminariet avslutades med frågor från publiken som belyste de utmaningar som fortfarande behöver hanteras, samt vikten av den forskning som redan gjorts och det arbete som ligger framför oss.

Seminariet modererades av Johan C Thorburn, som representerade arrangörerna – KTH Climate Action Centre och WaterCentre@KTH.