KTH Vattencentrum på Nobelmuseets Green Week

Publicerad 2017-06-12

Lördagen den 3 juni visade forskare från hela KTH banbrytande vatteninnovationer under en utställning organiserad av Nobelmuseet i samarbete med KTH Vattencentrum.

Vattencentrums del av utställningen fokuserade på ny vattenbehandlingsteknik som använder och förstärker naturens egna reningsprocesser. Anna Ottenhall och Josefin Illergård från Skolan för kemivetenskap visade hur träfibrer kan användas för att fånga upp bakterier från vatten. Joydeep Dutta, Abdusalam Uheida, Karthik L Kunjali och Fei Ye från Skolan för teknikvetenskap visade hur solljus kan användas inte bara för att rena vatten utan också för att generera väte för bränsleceller. Arifin Sandhi, Skolan för Arkitektur och samhällsbyggnad (i samarbete med Tommy Landberg, Stockholms universitet) illustrerade plantors anmärkningsvärda förmåga att rena vatten från till exempel tungmetaller. Besökare i alla åldrar och från olika länder visade ett stort intresse för utställningen och fick chansen att utföra några praktiska experiment inklusive en bakteriefångar-tävling. Det blev en rolig och lärorik dag och förhoppningsvis fick besökarna även med sig fortsatt inspiration för en mer hållbar framtid!