The value of a river: uncovering local perspectives

Lunchseminarium med Anna Scaini, Stockholms universitet

A woman sitting in front of a river and a map of a river

Varmt välkommen till KTH Vattencentrums lunchseminarium med Anna Scaini, forskare vid Stockholms universitet, institutionen för naturgeografi. Seminariet handlar om Anna Scaini's projekt "Putting locals first: mapping cultural values across rivers of the world" som använder Tagliamentofloden, den sista oreglerade alpfloden, som exempel för att studera länkar mellan samhällen och deras floder för att åstadkomma hållbar utveckling.

Tid: Ti 2024-10-22 kl 12.00 - 13.00

Plats: Room Sahara, Teknikringen 10 B

Språk: Engelska

Medverkande: Anna Scaini, Stockholms universitet

Exportera till kalender

Projektet syftar till att utvärdera indikatorer för de sociokulturella tjänster som floder tillhandahåller, med fokus på att kartlägga lokalbefolkningens prioriteringar och uppfattningar i reglerade och fritt strömmande floder. Genom att kvantifiera immateriella kulturella värden vill Anna belysa hur dessa värden påverkar vattenresurshantering och beslutsprocesser.

Välkommen!