Lärkraft
Vilken betydelse har lärande på olika organisationsnivåer inom hälso- och sjukvården för medarbetares välmående och engagemang?
Bakgrund
Det lyfts ofta fram att ständigt förbättringsarbete behövs inom hälso- och sjukvården för att kunna hantera föränderliga krav på innovativa sätt. Många vårdarbetsplatser vill ha stöd i att tillämpa mer hållbara och praktiknära sätt att bedriva ett utvecklingsarbete som integrerar hälso- och arbetsmiljöfrågor. Projektet fokuserar betydelsen av lärande för en hållbar verksamhetsutveckling inom vården.
Syfte
Forskningsprojektet syftar till att skapa en fördjupad förståelse för vilken betydelse lärande har på olika organisationsnivåer under pågående verksamhetsutveckling för främjandet av medarbetares välmående och engagemang.
Genomförande/metod
Samspel mellan lärande på individnivå, lärande på gruppnivå och lärande på organisationsnivå har analyserats i enkäter som genomförts i tidigare forskningsprojekt (diarienr AFA Försäkring: 130163 & 120321 och diarienr FORTE: 2010-0376). Kvalitativa fallstudier av lärande processer vid ca tio arbetsplatser som kan kategoriserats som framgångsrika i att utveckla hälsofrämjande och hållbara processer har också genomföras. Resultaten har sammanfattats i en handbok för praktiker om lärande, välmående och engagemang.
Handbok: Lärande för hållbar verksamhetsutveckling (interaktiv pdf)
Handbok: Lärande för hållbar verksamhetsutveckling (för utskrift)
Tidsperiod och finansiär
Tidsperiod: Projektet pågår 1 maj 2016 till 30 april 2019
Finansiär: AFA Försäkring
Projektbudget: 3,3 miljoner SEK
Diarienummer:150336
Forskargrupp
Andrea Eriksson , docent, DrPH, KTH
Lotta Dellve, professor, Göteborgs Universitet
Åsa Tjulin , lektor, Mittuniversitetet
Göran Jutengren , docent, Högskolan i Borås
Ellen Jaldestad , Doktorand, KTH
Kontakt
Projektledare: Andrea Eriksson
Dr PH, Kungliga Tekniska Högskolan, Skolan för teknik och hälsa, STH.
Telefon: 08-790 98 04
Mobil: 073-460 24 94
E-post: Andrea Eriksson