Forskning om muskelfunktion med hjälp av medicinsk avbildning

Intervju med Zhongzheng Wang

Picture of Zhongzheng Wang
Publicerad 2024-05-27

Zhongzheng Wang har lagt fram sin licentiatavhandling vid KTH. Vi frågade honom om hans nuvarande och framtida forskning.

Hej Zhongzheng Wang! Vad handlar din licentiatavhandling om?

Den handlar om att utvärdera muskelfunktion och muskelkvalitet med hjälp av medicinsk avbildning. Jag använde två icke-invasiva och strålningsfria bildmodaliteter, ultraljud och magnetresonanstomografi, för att studera makro- och mikrostrukturer, mekaniska egenskaper, sammansättning och kvalitet hos muskler. Jag arbetar både med utveckling av innovativa medicinska avbildningstekniker och med klinisk tillämpning av dessa tekniker.

Länk  till avhandlingen

Vilka fördelar och bidrag till hälsa, sjukvård och personer med motoriska funktionshinder kan din forskning bidra till?

Jag arbetar främst med barn med cerebral pares, CP. Den ultimata forskningsfrågan som jag försöker besvara är hur nervskador leder till försämrad muskelfunktion hos dessa barn. Detta skulle kunna hjälpa läkarna att bättre förstå hur sjukdomen utvecklas, och det skulle kunna förbättra deras beslutsfattande under rehabiliteringen.

Kan du säga lite om din bakgrund?

Jag tog både min kandidatexamen och min masterexamen i biomedicinsk teknik vid Shanghai Jiao Tong University, som är ett av KTH:s sex strategiska partneruniversitet i världen . Jag började arbeta med medicinsk bildbehandling och mänsklig rörelsevetenskap utifrån mitt examensarbete, en studie som utvärderade maratonlöpningens inverkan på knäledsbrosket.

När planerar du att försvara din doktorsavhandling och vad är nästa steg efter det?

Jag planerar att försvara min doktorsavhandling i mars/april 2025. Efter det tänker jag stanna kvar i forskarsamhället och vill gå med i en grupp som arbetar med avancerad bildteknik.

Besök Zhongzheng Wangs profilsida  på www.kth.se