Modellering och simulering av gångmekanik och gångenergi

Intervju med Israel Luis Peña

Photo of researcher Israel Luis Peña working by the computer
Publicerad 2024-06-11

Israel Luis Peña har presenterat sin doktorsavhandling vid KTH. Vi pratade med honom om hur denna forskning kan bidra till att förbättra rörligheten hos äldre vuxna och personer med rörelsestörningar.

Hej Israel Luis, berätta om din avhandling

Min avhandling handlar om modellering och simulering av gångmekanik och energi under oassisterade och assisterade förhållanden. I första hand ville jag göra en noggrann förutsägelse av den metaboliska energikostnaden samt fördelarna med att använda ett bärbart hjälpmedel i de nedre extremiteter.

Länk till avhandlingen

Hur kan dina resultat hjälpa personer med motoriska funktionsnedsättningar?

Min forskning handlar om att bättre förstå muskelarkitekturens roll och neuromuskulär kontroll under rörelse i oassisterade och assisterade förhållanden. Med hjälp av denna information vill vi identifiera den optimala assistansen baserat på användarens biomekaniska egenskaper för att mer effektivt kunna utföra fysiska aktiviteter. Vårt arbete kan användas för att förbättra rörligheten hos äldre vuxna och personer med rörelsestörningar.

Vad är ditt nästa steg nu när du är klar med din avhandling?

Jag vill kvantifiera, förutsäga och förbättra människors prestationer med hjälp av hjälpmedel. Mitt nuvarande intresse handlar om att blanda prognoser, framtagna med hjälp av muskuloskeletala simuleringar, med experimentella utvärderingar i laboratorie- och utomhusmiljöer. Jag ser fram emot att få utforska fördelarna med tekniska hjälpmedel i verkliga scenarier.

Slutligen, säg något om din bakgrund?

Jag studerade mekatronikteknik vid Pontificia Universidad Catolica del Peru (PUCP). Jag var ordförande för IEEE RAS studentavdelning under min grundutbildning. Efter examen var jag medlem i forskargruppen GIRAB (Applied Robotics and Biomechanics Group) vid PUCP. Jag gjorde praktik vid Michigan State University under mitt arbete vid GIRAB-PUCP och den handlade om modellering av hållning och balans. På fritiden brukade jag träna parkour, och nu för tiden spelar jag trummor.

Länk till Israel Luis Peñas profilsida