Hillert Modeling Laboratory expanderar med ny serverkapacitet

Laptop och servrar
Illustration: DALL-E.
Publicerad 2023-05-03

Mjukvaruutvecklingen snabbas nu upp på Hillert Modeling Laboratory med tre nya högpresterande servrar. Alla som är knutna till institutionen har möjlighet att registrera sig och ansöka om tillgång till ”Leto”, ”Metis” eller ”Maia”.

Förra året fick Hillert Modeling Laboratory finansiering för nya datoranläggningar och köpte tre högpresterande servrar. ”Leto”, ”Metis” and ”Maia” är nu i drift.

Servrarna är främst avsedda för utveckling av vetenskapliga datorprogram som ska användas av nationella resurser som Parallelldatorcentrum, av forskare och studenter på institutionen för Materialvetenskap och av externa akademiska och industriella partners.

– Med de nya servrarna kan vi snabba på vår programvaruutveckling betydligt och utöka vår undervisning relaterad till modellering, säger labbets föreståndare, Levente Vitos.

Kontakta Levente Vitos och Lars Höglund för information om registrerring och tillgång till servrarna.