Varierande hastighetsgränsers påverkan på trafikförhållanden – En fallstudie på E4 vid Södertälje
Variabla hastighetsgränser kan, om de tillämpas på rätt sätt, förbättra trafikförhållandena på platser som ofta har problem med trängsel, ineffektiva trafikflöden och köbildning. Under 2020-2022 har ett fältförsök ägt rum runt Södertälje för att undersöka hur trafiksituationen påverkas av användningen av variabla hastighetsgränser som fokuserar på att förbättra trafikeffektiviteten.
Vid på- och avfarten runt Södertälje sänks hastighetsgränsen från 100 till 80 km/h vid täta trafikförhållanden. För att öka efterlevnaden visas de variabla hastighetsgränserna med en röd ring, det vill säga obligatorisk hastighetsgräns.
Resultat från fältförsöket presenterades för Trafikverket den 16 januari av Ellen Grumert (VTI) och David Gundlegård (LiU). Vid presentationen föreslogs en metodik för hur utvärderingar av denna typ av system kan göras på ett systematiskt och effektivt sätt. Särskilt fokus lades på valet av jämförbara dagar före och efter det att variabla hastighetsgränser infördes. Valet av dagar baseras på klustringsmetoder som tidigare utvecklats i CTR-projekt av LiU och KTH. I utvärderingsmetoden ingår metoder för att utvärdera trafiksäkerhet, trafikeffektivitet och miljöpåverkan.
Från fältstudien dras slutsatsen att efterlevnadsgraden var förvånansvärt hög när man införde obligatoriska variabla hastighetsgränser vid täta trafikförhållanden. Trafiksäkerheten påverkas positivt med lägre medelhastigheter vid täta trafikförhållanden och mer homogena hastigheter mellan enskilda förare såväl som mellan körfält. Restiden är i genomsnitt något längre när variabla hastighetsgränser tillämpas. Däremot är antalet förare som upplever långa restider och långa köer färre med varierande hastighetsgränser. Vidare påverkas miljöpåverkan positivt med lägre utsläppsnivåer med varierande hastighetsgränser vid täta trafikförhållanden jämfört med utan.