Centre for Traffic Research firar 25-års jubileum!

Publicerad 2021-10-05

Centre for Traffic Research (CTR) bildades 1996 av Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) och Statens Väg och Trafikinstitut (VTI) på initiativ av dåvarande Vägverket för att samla och utveckla kompetens kring vägtrafikens processer.

Forskare Xiaoliang Ma och tidigare centrumföreståndare Ingmar Andreasson på konferens i Xi'an, Kina.

Det ursprungliga namnet var Centrum för Trafiksimulering. Snart tillkom även Linköpings Universitet (LiU) som partner.

Fram till 2012 leddes CTR av professor Ingmar Andreasson. Sedan Ingmars pensionering 2012 är doktor Wilco Burghout föreståndare för CTR där han själv forskat och doktorerat.

CTR-doktorander Jeffery Archer och Wilco Burghout på Stockholms stadshus (2005).

CTRs forskningsområden sträcker sig från datadrivna trafikprognoser till modellering av multimodala knutpunkter, motorvägsstyrning, uppkopplade fordon och mikromobilitet.
Hittills har CTRs forskning producerat över 200 forskningsrapporter och vetenskapliga artiklar, samt 17 doktorsexamina.

Idag är 22 forskare knutna till CTR, som har en årlig budget på 9 MSEK med Trafikverket som största finansiär.