Disputation 7 oktober
David Leffler disputerar om "Simulation-based Evaluation of Fixed to Flexible Transit"
Tid: Fr 2022-10-07 kl 10.00
Plats: D37, Lindstedtsvägen 5, Stockholm
Videolänk: kth-se.zoom.us/j/63780032834
Språk: Engelska
Ämnesområde: Transportvetenskap, Transportsystem
Respondent: David Leffler , Transportplanering, Centrum för trafikforskning, CTR
Opponent: Associate Professor Chris Tampère, KU Leuven, Belgium
Handledare: Docent Erik Jenelius, Transportplanering, Centrum för trafikforskning, CTR; PhD Wilco Burghout, Transportplanering, Centrum för trafikforskning, CTR; PhD Oded Cats, Transportplanering, Centrum för trafikforskning, CTR
Abstract:
Preliminära studier har visat att omfördelning av resurser från linjebunden kollektivtrafik med låg utnyttjandegrad till flexibla kollektivtrafiksystem kan förbättra tillgänglighet till kollektivtrafik i områden med lägre densitet av efterfrågan. Studier har också visat att delade automatiserade fordonstjänster kan drastiskt minska antalet fordon som krävs för att tillgodose persontransportbehov i storstäder, vilket minskar trängsel och föroreningar. Ny teknik och flexibla kollektivtrafiksystem kan främja infrastrukturplanering som är inriktad mer mot människor istället för bilar. Däremot, om nivåer av samåkning och integrering med befintlig högkapacitets kollektivtrafik inte uppnås i tillräckligt hög grad, finns det indikationer på att sådana system kan attrahera passagerare från mer hållbara transportmedel, öka antalet körda fordonskilometer och förstärka trängseln i storstadsområdena.
En fråga som uppstår är hur effekterna av nya flexibla transportlösningar kan utvärderas som ett konkurrerande eller kompletterande alternativ till traditionell linjebunden kollektivtrafik för olika typer av efterfrågan, tekniska förutsättningar, nätverkstopologier och målsättningar. Flexibla kollektivtrafiksystem är svåra att provköra parallellt med den teknik som ligger till grund för deras design, på grund av kostnaderna för genomförandet och den tid som krävs för att stabila mönster för dess användning ska kunna uppstå.
Agentbaserade simuleringsramverk har använts för att systematiskt förstå och utveckla teorier angående dynamiken i transportsystem och resenärsbeteende med hjälp av olika datakällor, och ideellt uppskatta effekterna av alternativa kollektivtrafiklösningar och driftsstrategier. Intresset för att använda agentbaserade simuleringsmodeller för att utvärdera flexibla kollektivtrafiksystem har ökat betydligt under det senaste decenniet, men deras förmåga att representera det breda spannet av olika typer av flexibla kollektivtrafiksystem är fortfarande begränsad. I den här avhandlingen utvärderas flexibla kollektivtrafiksystem, från system med delvis fasta rutter och tidtabeller till system med efterfrågestyrda rutter och tidtabeller som bestäms i realtid, som utvärderas med hjälp av vidareutvecklingen av ett simuleringsramverk för kollektivtrafik, BusMezzo.