Ny podcastserie om demokrati och klimat

Owen Gaffney, kommunikatör av geosystemvetenskap och Neshan Gunasekera, gästforskare hos Raoul Wallenberg institutet, gästar det första avsnittet.
Publicerad 2024-06-11

För supervalåret 2024 släpper KTH Climate Action Centre, tillsammans med Right Livelihood, en ny podcastserie om diverse aspekter som hör till kopplingen mellan klimat och demokrati.

Kopplingen mellan klimat och demokrati är inte alltid uppenbar, men den är stark. Under sommaren 2024 kommer KTH Climate Action Centre, tillsammans med Right Livelihood, att producera en podcastserie med titeln ”From Ballot to Biosphere” (sv. översättning: "Från valsedel till biosfär"), som särskilt kommer att belysa EU-valet, de afrikanska nationella valen, och det nationella valet i USA.

Vårt första avsnitt “Climate, democracy, and Earth for All” behandlar varför demokrati behövs för klimatomställningen, såväl som den globala och samhälleliga kontext i vilken valen tar plats.

Gäster för detta avsnitt är Owen Gaffney, kommunikatör av geosystemvetenskap och författare av böcker såsom “Breaking Boundaries” och “Earth for all: A survival guide for humanity”. Vi gästas även av Neshan Gunasekera, gästforskare hos Raoul Wallenberg institutet, med lång erfarenhet inom internationell lag, mänskliga rättigheter, och miljövård. Neshan är även arvsinnehavare av Right Livelihood pristagaren Judge Christopher Weeramantry.

Lyssna på "From Ballot to Biosphere: Climate, democracy and Earth for All" här: From Ballot to Biosphere: Climate, democracy and Earth for All   (podbean)

Podcasten är modererad av Helena Glisén, KTH Climate Action Centre. Redigering och musik av Felix Blomkvist.