Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

SF1551 Numeriska metoder, grundkurs 7,5 hp

Grundläggande kurs som ger en översikt och praktisk användning av numeriska metoder för simulering av tekniska och naturvetenskapliga processer baserade på matematiska modeller.

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2024-10-28 - 2025-01-13
Perioder
P2 (7,5 hp)
Studietakt

50%

Anmälningskod

50855

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan SF1551 (HT 2024–)
Rubriker med innehåll från kursplan SF1551 (HT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Simuleringar av tekniska och naturvetenskapliga processer givet en matematisk modell. Kursen tar upp hur man strukturerar problemet, skriver om problemet på en form som är lämplig för numerisk behandling, väljer lämplig numerisk metod, implementerar metoden i ett programspråk med både egenskrivet program och färdiga funktioner, visualiserar och presenterar lösning samt gör en tillförlitlighetsbedömning av resultaten. Kursen avslutas med ett projektarbete med programspecifikt innehåll.

Mer specifikt behandlas följande delar i kursen:

- numeriska metoder för linjära ekvationssystem, ickelinjära ekvationer och ekvationssystem, interpolation, modellanpassning med minstakvadratmetoden, optimering, integraler, differentialekvationer.

- grundläggande idéer och begrepp som algoritm, beräkningskostnad, iteration, lokal linjärisering, interpolation, extrapolation, diskretisering, noggrannhetsordning, konvergenshastighet, komplexitet, konditon och stabilitet.

Lärandemål

Ett övergripande mål med kursen är att ge studenten insikt om hur numeriska metoder, analys och programmeringsteknik kan användas för att göra tillförlitliga och effektiva simuleringar av tekniska och naturvetenskapliga processer baserade på matematiska modeller.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

- Givet en matematisk modell för ett tekniskt eller naturvetenskapligt problem, identifiera och klassificera de matematiska delproblem som behöver lösas, skriva om dessa på en form som är lämplig för numerisk behandling samt välja lämplig numerisk metod.

- Redogöra för nyckelbegrepp och grundläggande idéer inom de numeriska metoder som ingår i kursen samt kunna använda dessa för att argumentera för fördelar och begränsningar hos metoderna.

- Kunna beskriva, tillämpa, implementera och värdera de numeriska metoder som ingår i kursen.

- Göra tillförlitlighetsbedömning av resultaten och undersöka egenskaper hos numeriska metoder med hjälp av de analysförfaranden som ingår i kursen.

- Presentera, diskutera och sammanfatta problemställningar, tillvägagångssätt och resultat vid lösning av problem på ett tydligt sätt.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Slutförd kurs i SF1625 Envariabelanalys eller motsvarande

Slutförd kurs i DD1310 Programmeringsteknik eller motsvarande

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • LAB1 - Datorlaborationer, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • LAB2 - Datorlaborationer, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • PRO1 - Projektarbete, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Skriftlig tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd