Kursen utgörs till största delen av projektbaserat arbete i form av planering, tekniskt utredande, utvecklingsarbete, experimentellt arbete samt tillverkning. Därutöver tillkommer regelbundna informerande och beslutande projektmöten samt handledning och andra informella diskussioner med lärare. Utrymme ges i vissa fall till fördjupat engagemang i ledarskapsroller som projektledare, gruppledare eller ekonomiansvarig. Relevanta gästföreläsningar arrangeras, vissa i samråd med kursdeltagarna. Dessa kan vara av teknisk art och/eller av typen projekthantering och presentationsteknik.
SD2515 Projekt - Biobaserade material och produkter 15,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2020
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan SD2515 (HT 2007–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Målet i projektet är att utveckla ett nytt biobaserat material el produkt med en given budget. I kursen lär sig studenterna
- att arbeta i projektform
- att kommunicera muntligt och skriftligt
- att analysera materialtekniska problem ur ett systemperspektiv
- att angripa komplexa materialproblem
- att utveckla strategier för utnyttjande av ingenjörsmetoder för utveckling av biobaserade material och produkter.
- att tillämpa metodik från det växande området ekodesign
Exempel på biobaserade material är träkompositer, biokompositer från cellulosa el annan biofiber el från biopolymer. Förpackningsmaterial från cellulosa el biopolymer. Dessa material kan användas i produkter för tillämpning inom t ex bil/transport, möbel, förpackningar, bygg, industri el konsumentmarknader.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
SD2500 eller jämförbar bakgrund i form av materialkurser.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Bodig and Jayne ”Mechanics of wood and wood composites” Krieger 1993
Mohanty, Misra and Drzal ”Natural fibers, biopolymers and biocomposites” CRC Taylor and Francis, 2005
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- ÖVN1 - Inlämningsuppgifter, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- ÖVN2 - Inlämningsuppgifter, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- ÖVN3 - Inlämningsuppgifter, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- ÖVN4 - Inlämningsuppgifter, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- ÖVN5 - Inlämningsuppgifter, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- ÖVN6 - Inlämningsuppgifter, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Godkända övningsuppgifter 1-6 (ÖVN1-6) samt fullgjort projekt.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.