Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

SD2229 Projektkurs i fordonsdynamik del 1 7,5 hp

Kursen är framtagen för att låta studenterna applicera deras kunskap från tidigare kurser genom projektarbete på områden kopplade till fordonsteknik och fordonsdynamik för både väg och järnväg. Projekten i kursen är antingen knutna till ett företag eller till forskning på KTH.

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för HT 2025 Start 2025-08-25 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-08-25 - 2025-10-24
Perioder
P1 (7,5 hp)
Studietakt

50%

Anmälningskod

51127

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Min: 5

Målgrupp

Sökbar för:

Årskurs 2 följande program: TFORM, TIPUM, TTEMM, TELPM, TSCRM under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.

Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Mikael Nybacka (mnybacka@kth.se)

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan SD2229 (VT 2022–)
Rubriker med innehåll från kursplan SD2229 (VT 2022–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Studenterna kan i början av kursen rösta på de projekt de helst vill delta i och sedan försöker lärarna placera in dem i önskade projekt där varje projekt har 3-10 studenter beroende på project. De föreslagna projekten kommer antingen från industripartner eller från forskningsprojekt på KTH där tydligt behov finns för att analysera ett problem eller utveckla en teknologi.

I den första delen av projektkursen i fordonsdynamik SD2229 hinner studenterna vanligtvis med följande generella steg:

  • Benchmarking och relaterad teknologi
  • Brainstorming och idégenerering
  • Produktdefinition och analys 

Detta kan dock skilja sig mellan vilken typ av projekt som studenten väljer.

Lärandemål

Efter slutförd kurs ska studenten kunna:

  • Applicera kunskap och teori från tidigare kurser, litteraturundersökning och benchmarking på verkliga ingenjörsprojekt
  • Samarbeta i team med andra för att planera arbetet och gemensamt lösa realistiska ingenjörsproblem
  • Muntligt presentera tekniskt innehåll
  • Skriva strukturerade vetenskapliga och tekniska rapporter

Detta i syfte att ge studenterna erfarenhet att arbeta i ett utvecklingsteam och förbereda studenterna inför sina framtida arbetsuppgifter.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Slutfört examensarbete på grundnivå inom huvudområdet teknik.

Engelska B/ Engelska 6

Rekommenderade förkunskaper

Kursen riktar sig till studenter i slutet av sina civilingenjörs- eller Master studier där tidigare kurser och erfarenheter om fordonsdynamik, reglerteknik, mekatronik och maskinteknik är att rekommendera.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PRO1 - Rapport, 7,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

De som också har valt SD2230 kommer bara att ha en Board review, en slutpresentation och en slutrapport i slutet av projektkurs del 2 SD2230.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Maskinteknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Mikael Nybacka (mnybacka@kth.se)