Fordonsdynamiska egenskaper. Koordinatsystem och koordinattransformationer. Komfort, handling, vältning. Modellering och framtagning av rörelseekvationer för fordon vid körning rakt fram samt kurvkörning. Kraft – och vägexcitering. Instationär körning och stabilitet. Frekvensegenskaper och stegsvar. Elastiska element i hjulupphängning och effektiv sidkraftkoefficient, krängstyrning. Köregenskapsdiagram. Olinjäriteter och dimensionslösa rörelseekvationer på state-space form. Fjädrande upphängning. Momentexitering och hjulstötar. Fordonskombinationer, kopplade släpvagnsrörelser och stabilitet. Statistisk försöksplanering.
SD2225 Fordonsdynamik, allmän kurs 11,0 hp

Kursen behandlar markfordons dynamik och dynamiska egenskaper samt dynamisk analys av delsystem i markfordon.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för VT 2026 Start 2026-01-13 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2026-01-13 - 2026-06-01
- Perioder
- P3 (7,0 hp), P4 (4,0 hp)
- Studietakt
33%
- Anmälningskod
60606
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Max: 40
- Målgrupp
Sökbar för:
Alla Civilingenjör program i årskurs 3 Alla Masterprogram under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan SD2225 (VT 2026–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursen har som övergripande mål att ge kursdeltagaren en fördjupad kunskap om modellering, simulering, mätning och analys av markfordons dynamiska beteende.
Efter kursen ska deltagaren kunna:
- beskriva för de grundläggande begreppen inom fordonsdynamik
- beskriva och använda koordinatsystem och koordinattransformationer för fordonsdynamisk analys
- skapa enklare modeller för fordonsdynamisk analys
- förklara antaganden/begränsningar med de framtagna modellerna
- härleda rörelseekvationer för fordon för att genomföra analys av hopp- och nickrörelser som uppkommer pga. tex. acceleration, bromsning och ojämn väg
- härleda rörelseekvationer för fordon vid stationär och instationär kurvkörning samt analysera fordonets kursstabilitet och rollbeteende
- härleda den effektiva sidkraftskoefficienten med hänsyn tagen till de elastiska elementen i hjulupphängningen samt kunna analysera dess effekt på fordonets dynamiska egenskaper
- härleda rörelseekvationer för fordonskombinationer och analysera dess stabilitet i girled
- skapa köregenskapsdiagram och dra slutsatser från dessa
- ställa upp, genomföra och analysera en enkel statistisk försöksplanering för fordonsdynamisk analys
- förklara hur olika förändringar av fordonets konstruktion påverkar fordonets dynamiska egenskaper
- planera, genomföra, utvärdera och presentera ett enklare fältprov för fordonsdynamisk analys.
- tillämpa de fördjupade kunskaperna på praktiska problem.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
150 hp i teknik och dokumenterade kunskaper i engelska motsvarande Engelska B/Engelska 6.
Rekommenderade förkunskaper
Baskunskaper reglerteknik samt Matlab alt Simulink är en fördel
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- TEN1 - Tentamen, 7,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN1 - Inlämningsuppgifter, 4,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänd skriftlig tentamen (TEN1; 7 hp).
Godkända inlämningsuppgifter (ÖVN1; 4 hp
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.