• Resultat och likviditet, produkt- och investeringskalkyler samt lönsamhetsberäkningar och redovisningsprinciper
• Industriellt hållbar utveckling och relationen mellan ekonomiska, sociala och miljömässiga aspekter
• Hållbarhetslagen, hållbarhetsredovisning samt intressentinvolvering
• Livscykelanalys (LCA)
• Förhandlingsteknik
• Skriftlig kommunikation i form av projektrapportering
ML1608 Produktionsekonomi för hållbarhet 6,0 hp
Information per kursomgång
Information för HT 2024 TIIPS programstuderande
- Studielokalisering
KTH Södertälje
- Varaktighet
- 2024-08-26 - 2025-01-13
- Perioder
- P1 (3,0 hp), P2 (3,0 hp)
- Studietakt
17%
- Anmälningskod
51770
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan ML1608 (HT 2023–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
• formulera, välja och tillämpa olika företagsekonomiska kalkyler
• genomföra ett gemensamt arbete i projektform.
• redogöra för hur hållbarhetsaspekter inom industriell produktion relaterar till industriföretags verksamhet och sätt att redovisa.
• redogöra för livscykelanalys(LCA) som metod samt att kunna argumentera för när denna är lämplig att använda.
• redogöra för olika regler som styr externredovisningens utformning
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Godkänt moment SEM2 i kursen ML1618 och godkänt moment SEM2 i kursen ML1619
Utrustning
Kurslitteratur
Meddelas tio veckor före kursstart
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PROA - Projekt, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- TENA - Skriftlig tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVNA - Inlämningsuppgifter, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.