- Datormodeller: von Neumann och Harward arkitektur, CISC och RISC
- Mikrokontrollerns funktion på registernivå
- Avbrottshantering i hårdvara och mjukvara
- Parallella och seriella gränssnitt
- Timers, Compare, Capture och PWM
- Programkonstruktion
- Maskinnära programmering i C
- Mekatroniskt projekt
ML1305 Mikrodator projektkurs 6,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2016
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdKursen skall ge goda kunskaper om inbyggda datorsystems uppbyggnad, funktion, programmering och användningssätt.
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan ML1305 (VT 2013–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursen skall ge goda kunskaper om inbyggda datorsystems uppbyggnad, funktion, programmering och användningssätt.
Studenten skall efter avslutad kurs:
- Förklara uppbyggnaden av Mikrokontrollers och inbyggda processorer
- Redogöra för funktionen och användningen av I/O portar, Timers, ADC och seriella interface
- Programmera ett mikrokontrollersystem i ett maskinnära högnivåspråk
- Använda och utnyttja utvecklingshjälpmedel för programmering och felsökning av inbyggda system
- Redogöra för och kunna utnyttja avbrotts- hantering med flera olika typer avbrott.
- Skapa en prototyp av mekatronisk karaktär innehållande mikrokontrollers, sensorer och kommunikationsgränssnitt.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande kunskaper i digitalteknik och grundläggande kunskaper om programmering i språket C
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Manual för aktuell mikrokontroller
Kursbunt
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Skriftlig tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.