- Industridesignerns arbete från idé till färdig produkt
- Skisstekniker i designprocessen
- Grunder i modellarbete avseende produktframtagning
- Övningar i kreativ förmåga
- Presentationsmetoder
- Risker och fel i idégenerering
ML1210 Design och produktutveckling 1 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2021
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan ML1210 (VT 2016–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Studenterna ska träna sin förmåga att se och förstå hur färg- och formupplevelsen påverkas av sammanhanget.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- beskriva olika produktutvecklingsmetoder
- redogöra för industridesign-begreppet ur teoretiskt och praktiskt perspektiv
- tillämpa sina kunskaper om färg och form
- redogöra för industridesignerns sätt att arbeta samt dess yrkesroll i produktutvecklingsprocessen
- identifiera och ta hänsyn till fel och risker inom konceptgenerering
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Design – Process och metod
Av Åsa Wikberg Nilsson, Åsa Ericson, Peter Törlind
ISBN:978-91-44-10885-8
Studentlitteratur AB
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, industridesign, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- ÖVN1 - Övningar, färg och form, 4,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Slutbetyg baseras på kriterier för de ingående momenten. Dessa meddelas vid kursstart.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.