- Föreläsningar
ML0021 Matematik för basår I 12,0 fup
Kursens övergripande mål är att ge nya studenter tillräckligt med färdigheter och förståelse som krävs för att kunna tillgodogöra sig de matematikkurser som ingår i högskole- och civilingenjörsutbildningarna.
Kursen skall även bidra till en god introduktion till högskolestudier.
Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Södertälje
- Varaktighet
- 2024-08-26 - 2025-01-13
- Perioder
- P1 (6,0 fup), P2 (6,0 fup)
- Studietakt
33%
- Anmälningskod
51778
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- Ingen information tillagd
- Schema
- Del av program
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan ML0021 (HT 2020–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
DELKURS A: TENA
- Vektorer; Räkneoperationer. Komposanter. Koordinater. Vektorlängd.
- Algebraiska uttryck och algebraiska metoder; Implikation och ekvivalens. Polynom. Potenser. Kvadratrötter. Absolutbelopp. Ekvationer. Polynom i faktorform. Rationella uttryck. Linjära ekvationssystem. Linjära olikheter.
- Funktioner; Linjära funktioner. Direkt proportionalitet. Andragradsfunktioner. Potensfunktioner.
- Rätvinklig trigonometri.
- Likformighet; Topptriangelsatsen. Transversalsatsen. Areaskala och volymskala.
DELKURS B: TENB
- Exponentialfunktioner.
- Logaritmer; Logaritmlagar. Naturliga logaritmer.
- Derivator; Förändringshastigheter. Gränsvärden. Derivatans definition. Deriveringsregler.
- Derivator och grafer; Extrempunkter och extremvärden. Växande och avtagande. Största och minsta värde. Andraderivatan.
- Cirkelns ekvation.
- Areasatsen. Sinussatsen. Cosinussatsen.
Lärandemål
Kursens övergripande mål är att ge nya studenter tillräckligt med färdigheter och förståelse som krävs för att kunna tillgodogöra sig de matematikkurser som ingår i högskole- och civilingenjörsutbildningarna. Kurserna skall även bidra till en god introduktion till högskolestudier.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- använda satser och metoder på matematiska problem, samt skriftligt kommunicera det matematiska resonemanget.
Med ’matematiska’ avses den del av matematiken som ingår i kursinnehållet.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Utrustning
Kurslitteratur
- Alfredsson, L., Bodemyr, S., Heikne, H. Matematik 5000+ 3c BASÅRET. (Natur & kultur 2019). ISBN 978-91-27-45715-7.
- Alphonce, R., Danielsson Thorell, H., Johansson, E. Formler och tabeller. (Natur & kultur 2019, 3e uppl.). ISBN 978-91-27-45720-1.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- TENA - Skriftlig tentamen, 6,0 fup, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TENB - Skriftlig tentamen, 6,0 fup, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Slutbetyg baseras på poängsumman från båda tentamina.
För slutbetyg krävs att alla examinationsmoment är godkända.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
Motsvaras av kurserna KH0021 och HF0021