Kursen behandlar hållbar utveckling i utvecklingsländer med speciellt fokus på länderna i Afrika söder om Sahara, dess nuvarande situation och framtida utveckling. Teknikutvecklingen och dess samband med bistånd, fattigdomsbekämpning, naturresurser, ekonomisk tillväxt och affärsmöjligheter, diskuteras.
MJ2695 Hållbar utveckling i utvecklingsländer 6,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2022
Avvecklingsbeslut:
Kursen avvecklas vid utgången av VT 2022 enligt skolchefsbeslut: A-2022-1071.
Beslutsdatum: 2022-04-28
Kursen gavs sista gången VT 2017. Sista möjlighet till examination i kursen ges VT 2022.
Kursen har ersatts med AL2195.
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan MJ2695 (VT 2022–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursens övergripande mål är att ge en fördjupad insikt i teknikutvecklingens påverkan på hållbar utveckling (ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet) i låg- och medelinkomstländer. Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
Ge en historisk bakgrund till begreppet ”hållbar utveckling”.
- Beskriva den ekologiska, ekonomiska och sociala situationen i utvecklingsländerna.
- Beskriva och analysera FNs millenniemål och mål för hållbar utveckling.
- Söka vetenskaplig litteratur inom kursens ämnesområde från Internet och i bibliotek för att använda som referensmaterial i en skriven rapport/fallstudie.
- I en skriven rapport/fallstudie analysera och diskutera hur ny teknik påverkar olika aspekter av hållbar utveckling i utvecklingsländerna.
- Redovisa litteraturreferenser och bibliografi i en skriven rapport/fallstudie.
- Ge en muntlig presentation av en fallstudie.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Minst 120 poäng vid akademiska studier på ett tekniskt eller naturvetenskapligt program. Engelska motsvarande minst Engelska B från gymnasiet
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LIT1 - Litteraturuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Denna kursplan upphör att gälla från och med 20170101. Undervisning på kursen upphör från och med detta datum. Studenter som är antagna på kursen enligt denna kursplan ges rätt att examineras enligt denna kursplan även då undervisningen har upphört, dock längst till och med 20200101. Examination efter att kursen har upphört ska företrädesvis ske vid fastställda examinationstillfällen för kurs AL2195
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övergångsbestämmelser
Kursen har ersatts med AL2195 och ev studenter kan registreras på denna istället.
Övrig information
Sista examination för denna kurs (som ersätts med AL2195 fom HT17) är P3 HT17