Kursen behandlar energisystem och deras omställning för hållbarhet genom att belysa flera olika perspektiv: energi och klimat – trender och scenarier, energimix och teknikalternativens inverkan, marknad, policy aktörer, samt s.k. integrerad planering av tillgång till energitjänster. I samtliga delar tar vi upp skillnader i inverkan och möjliga lösningar för industriländer jämfört utvecklingsländer. Vidare är ett s.k. nexus-perspektiv centralt då det avser samverkan mellan resurserna energi-land-vatten och inverkan på dessa system av klimatförändringarna
MJ2508 Energisystem för hållbar utveckling 6,0 hp
Kursen handlar om energisystem och deras omställning för hållbarhet genom att belysa flera olika perspektiv: energi och klimat – trender och scenarier, energimix och teknikalternativens inverkan, marknad, policy aktörer, samt s.k. integrerad planering av tillgång till energitjänster. I samtliga delar tar vi upp skillnader i inverkan och möjliga lösningar för industriländer jämfört utvecklingsländer. Vidare är ett s.k. nexus-perspektiv centralt då det avser samverkan mellan resurserna energi-land-vatten och inverkan på dessa system av klimatförändringarna.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan MJ2508 (HT 2024–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- Utvärdera alternativa energiförsörjningsstrategier i relation till klimatplaner och givna mål för hållbar utveckling med hänsyn tagen till skiftande förhållanden i olika delar av världen.
- Diskutera och utvärdera strategier för energiförsörjning och -användning kopplade till pågående geopolitiska skeenden, processer och internationell teknik - och marknadsutveckling
- Analysera inverkan av policy, resurser och konkurrerande användning av detsamma, på kostoptimala utvecklingscenarier för energiförsörjning coh energiinfrastrukturer med hjälp av regionala energisystemmodeller.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Gymnasiekursen Eng B/6 eller motsvarande, kunskaper inom ämnena matematik, fysik, termodynamik från en teknologie kandidatexamen (motsvarande kursen MJ1112).
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PROA - Projekt, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- PROB - Projekt, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- PROC - Projekt, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Krav för slutbetyg är godkänt på samtliga tre projekt: PROA (2 hp); PROB (2 hp) och PROC (2hp). Slutbetyget blir ett viktat medelvärde av betygen för dessa tre moment.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.