Kursen behandlar praktiska och teoretiska problem med att hantera företag inom stålindustrin men kan också användas som ett typexempel på ledning och styrning av processrelaterad industri.
Ett företags affärsprocesser (produktion, innovation, marknadsföring), är beroende av den industriella situationen.
I denna kurs behandlas specifikt de förhållanden som råder inom stålindustrin; företaget som helhet och dess miljö kommer att analyseras och diskuteras inom ramen för en fallstudie.
Fallstudien kommer att omfatta beskrivning av företagets produkter samt dess affärsfunktioner (ledning, kontroll, ekonomi).
Bortsett från företagsberoende förhållanden, analyseras också dess marknader, kunder, kundens kunder och konkurrenter samt villkoren för olika aktörer på nämnda marknader.
Fallstudien rapporteras under en presentation på ett seminarium och i en skriftlig rapport.
MH2501 Ekonomisk processanalys och strategi 6,0 hp
Ekonomisk analys av processindustrin.
Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-10-28 - 2025-01-13
- Perioder
- P2 (6,0 hp)
- Studietakt
33%
- Anmälningskod
51351
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Min: 10
- Målgrupp
Sökbar för TTMVM2-IMTA/MDNA/SUMA
Valfri för alla program under förutsättning att kursen kan ingå i programmet
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Bengt Peter Samuelsson, petersam@kth.se
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan MH2501 (HT 2020–)Information för forskarstuderande om när kursen ges
Doktorander som vill följa kursen ska anmäla sig till forskarnivåkursen; F4H5910 Ekonomisk processanalys och strategi
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Ange organisatoriska-, företagsekonomiska- och marknadsbegrepp och tillämpa dessa med fokus på stål-, process- och annan tillverkande industri
- Tillämpa modeller för att företagsekonomiskt analysera processtekniska problemställningar
- Formulera, analysera och värdera en företagsekonomisk problemställning inom stål-, process- och annan tillverkande industri
- Kritiskt granska andras arbete huvudsakligen med avseende på användningen av företagsekonomiska begrepp och modeller i analys och syntes av processtekniska problemställningar
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande kunskaper i hur industriella verksamheter leds och organiseras, principerna för bokföring och redovisning samt hur ekonomiska kalkyler kan användas som beslutsunderlag för olika affärssituationer, motsvarande kurs ME1003 Industriell ekonomi, grundkurs.
Grundläggande kunskaper om metallurgi och metallurgiska processer, motsvarande kurs MH2039 Processteknik / MH2029 Processmetallurgi eller MH1022 Framställningsprocesser.
Rekommenderade förkunskaper
ME1003 Industriell ekonomi, grundkurs. Observera, kursen ME1003 Industriell ekonomi, grundkurs ges på Engelska i period 1, och på Svenska i period 2-4.
MH2049 Avancerad kurs i processvetenskap
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- SEMA - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Skriftlig tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.