Olika aspekter av kreativitet kommer att undersökas och olika tekniker och verktyg presenteras för att utveckla kreativitet.
MF2094 Utveckla kreativitet 3,0 hp
Den här kursen syftar till att du ska utveckla din kreativitet. Kreativitet finns inom oss alla, barn är naturligt kreativa och älskar att skapa, men när vi börjar skolan och blir äldre försvinner ofta den naturliga kreativiteten. Men kreativitet är en mänsklig förmåga och ett behov som vi bär med oss hela livet. Vi behöver vara kreativa för att lösa problem, hantera komplexitet, för att skapa, för att uttrycka oss och nu mer än någonsin i arbetslivet. Samhället och arbetet präglas av stora förändringar och vi har många framtida utmaningar som behöver mötas. Då behöver vi kunna vara kreativa och innovativa i hur vi hanterar dem. Vi behöver se möjligheter och inte bara problem, vi behöver samarbeta, skapa nya lösningar baserade på olika kontexter.
I den här kursen kommer vi att undersöka själva ursprunget till kreativitet, liksom vad som hindrar den och vad du kan göra för att utveckla din kreativitet. Vi kommer att undersöka olika aspekter av kreativitet, dess historia, olika faser och hur man kommer i flow. Du får verktyg att skapa och utföra en kreativ workshop. Kursen bygger på övningar, samtal, aktivt lyssnande, filmer och enskilda uppgifter.
Information per kursomgång
Information för VT 2025 Start 2025-03-17 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-03-17 - 2025-06-02
- Perioder
- P4 (3,0 hp)
- Studietakt
17%
- Anmälningskod
60484
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
10 - 30
- Målgrupp
Endast för studenter på TIPDM, spår IPDC
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan MF2094 (HT 2021–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Kunna beskriva olika aspekter av kreativitet och varför kreativitet behövs
- Redogöra för vad som hindrar och stärker kreativitet både hos individer, grupper och organisationer.
- Kunna använda olika metoder och verktyg för att utveckla kreativitet
- Utveckla och leda en kreativ workshop
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Endast för masterprogram TIPDM, spåret IPDC har företräde
Kandidatexamen i Maskinteknik eller motsvarande och minst 7 hp i Produkt design
Utrustning
Kurslitteratur
Big Magic:How to live a creative life and let go of your fear,
By Elisabeth Gilbert, Bloomsbury publishing 2016, paperback, ISBN10 1408866757
Creative confidence:unleaching the creative potential within us all,
By Tom Kelley and David Kelley, William Collins publisher, Paperback 2015, ISBN10 0008139385
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projekt, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Deltagande på seminarier 80%.
Godkända hemuppgifter och övningar.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.