Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

MF2088 Innovation och produktutveckling 22,5 hp

Kursen är uppbyggd kring ett reellt innovationsprojekt, vilket baseras på en idé från antingen ett existerande företag eller projekt partner. Projektet innebär såväl teknik- och produktutveckling, som utveckling av en affär kopplad till denna teknik/produkt.

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för HT 2025 Start 2025-08-25 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-08-25 - 2026-01-12
Perioder
P1 (11,0 hp), P2 (11,5 hp)
Studietakt

75%

Anmälningskod

50779

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Min: 5

Målgrupp

Endast för TIPDM, spår IPDE

Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan MF2088 (HT 2020–)
Rubriker med innehåll från kursplan MF2088 (HT 2020–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

I kursen genomför studenterna ett reelt innovations och produktutvecklingsprojekt i samverkan med en uppdragsgivare eller att studenterna själva initierar ett innovationsprojekt. Arbetet genomförs i grupper och i kursen stöttas arbetet genom seminarier och handledning med fokus på både processen samt leveranser.  Studenterna utformar själva sin innovationsprocess och organisation utifrån sin innovationsutmaning med stöd av dokumenterade arbetssätt i innovationsarbete. Exempel på metoder är design thinking, lean start-up och triple layerd business model canvas. Leveranserna i kursen är att studenterna utvecklar affärsmodell, affärsplan samt ingående lösning i form av koncept och prototyper.

I kursen ingår seminarier där organisering och ledning av projekten diskuteras och kritiskt granskas samt seminarier om progress i innovations- och produktutvecklingslösningar.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Innovationsprocess:
LM1: Utforma, tillämpa, utvärdera och anpassa processer och arbetssätt för att hantera komplexa (vaga, tvetydiga) innovationsprojekt.

LM2: Använda metoder för att hantera sociala faktorer i projektteam.

LM3: Analysera och utvärdera sitt egna praktiska genomförande av innovationsarbete och sätta det i relation till forskning.

Innovationsleveranser:
LM4: Utveckla, motivera, utvärdera och kommunicera affärsmodeller och affärsplaner.

LM5: Utveckla, motivera, utvärdera och kommunicera lösningsförslag i form av koncept och prototyper.

LM6: Analysera och utvärdera innovationslösningar utifrån ekonomisk, miljömässig och social hållbarhet.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Innovationsteknik i enligt med kursen MF2046 Produktinnovation, Innovations och produktutvecklingsprocesser i enlighet med innehållet i kursen MF2085 Innovations- och produktutvecklingsprocesser, samt motsvarande kursen MF2084 Ledning av forskning och utveckling

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Uppgift om kurslitteratur meddelas i kurs-PM.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PRO2 - Projekt, 9,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • PRO3 - Projekt, 9,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • PRO4 - Projekt, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Betygskriterier lämnas ut vid kursstart. 

Övriga krav för slutbetyg

För att bli godkänd på kursen krävs 80% medverkan på seminarier och aktiv medverkan i projektet. Det krävs också att uppgifter som förväntas inom de olika examinationsdelarna genomförs.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Maskinteknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd