En aktivitet i kursen är egna studier av vetenskapliga artiklar som syftar till att studenterna ska bli insatta i teorin inom innovationsledning och kunna förhålla sig kritiskt till akademiska texter.
Studenterna ska också analysera praktik, enskilt och i grupp, för att ytterligare fördjupa kunskapen från lästa artiklar och för att själva kunna tillämpa resultat från forskning i ett praktiskt sammanhang.
Vidare ska studenterna formulera och motivera i skrift egna insikter och analysresultat som syftar till att använda teorin i förhållande till praktiken och där ska studenterna omsätta teori till egna texter som ska vara riktade till en viss målgrupp. Kursen syftar till att ge förmåga att tillgodogöra sig forskning inom innovationsledning så att den kan nyttiggöras och användas för att utveckla praktiken. Praktiken präglas starkt av en hållbarhetsdriven samhällsomställning vilket beaktas i förhållande till innovationsledningsforskningen.
MF2087 Innovationsledning - teori och praktik 7,5 hp
Fokus i kursen ligger på den vetenskaplig litteraturen om hur värde skapas och realiseras och hur det arbetet organiseras och leds. Litteraturen relaterar till innovation och produktutveckling vilket många gånger är ett tekniskt utvecklingsarbete men litteraturen är också ofta mer generell varför ett bredare perspektiv på innovation och utveckling ges. Kursen är i huvudsak egna studier av vetenskapliga artiklar men också ett analysarbete som handlar om hur teorin kan nyttiggöras för en praktik. Studenterna arbetar i stor utsträckning individuellt men också i mindre grupper. Examinationen innefattar aktivt deltagande i seminarierna, muntlig reodvisning av projekt och författande av essä. I år kommer projektet att innehålla en utmaningsdriven uppgift i vilken innovationsledningslitteraturen kommer att kopplas till dagens kritiska hållbarhetsfrågor.
Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-08-26 - 2025-01-13
- Perioder
- P1 (4,0 hp), P2 (3,5 hp)
- Studietakt
25%
- Anmälningskod
51261
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Min: 5
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan MF2087 (HT 2024–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- analysera och kritiskt utvärdera litteratur inom området innovationsledning,
- självständigt välja ut litteratur som är relevant för innovationsarbete i näringslivet och för en hållbarhetsdriven samhällsomvandling,
- orientera sig inom litteraturfältet,
- utvärdera forskningsdesignen i ett vetenskapligt arbete med avseende på vald forskningsmetod och teoribas,
- använda vetenskaplig litteratur för att analysera problem i praktiken,
- anpassa vetenskaplig litteratur till en praktikorienterad publik och beskriva den på ändamålsenligt sätt,
- självständigt författa en text som utgår från forskningen inom innovationsledning,
- föra dialog om vetenskaplig litteratur i grupp, i syfte att kunna tillgodogöra sig forskningen inom området innovationsledning och att med den kunna utveckla och leda en förändring av innovationsarbete i praktiken.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Teknologie kandidatexamen, ämnesområde maskinteknik eller motsvarande.
Dessutom kurserna MF2046 Produktinnovation, MF2084 Ledning av forskning och utveckling, MF2085 Innovations- och produktutvecklingsprocesser eller kurser med motsvarande innehåll.
Utrustning
Kurslitteratur
Ett urval av vetenskapliga artiklar som meddelas vid kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LITA - Litteratur, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- PROA - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- SEMA - Seminarier, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övergångsbestämmelser
Utgågna moduler kan examineras under en övergångsperiod om fem år. Tidigare använda
moduler kan användas såsom definierade av den kursomgången.