Kursen löper över två läsperioder och är uppbyggd kring ett reellt innovationsprojekt, vilket baseras på en idé från antingen ett existerande företag, forskare eller studenter. Projektet innebär såväl teknik- och produktutveckling, som utveckling av en affär kopplad till denna teknik/produkt. Projektens huvudsakliga slutleverabel är en affärsplan och ledord för kursen är att ta ny teknik till marknad. Studenterna arbetar tillsammans i grupper om 3-4 personer och i gruppens uppdrag ingår att gemensamt leda och organisera arbetet och samverka med idégivare och andra intressenter. Studenterna är ansvariga för projektet och har regelbunden handledning som stöd.
MF2053 Innovativ produkt- och affärsutveckling 18,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2021
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan MF2053 (HT 2014–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Studenter skall efter genomgången kurs:
- Ha utvecklat en förmåga att leda, planera och arbeta i innovativa utvecklingsprojekt.
- På ett strukturerat sätt kunna angripa komplexa problem i en teknisk och affärsmässig kontext.
- Självständigt kunna tillämpa de verktyg, metoder och analytiska ramverk relaterade till produktinnovation och utvecklingsarbete som introduceras under mastersutbildningen.
- Ha utvecklat en praktisk förmåga att förstå och hantera innovationsrelaterade utmaningar.
- Ha god förmåga att kunna göra rimliga bedömningar av ekonomiska, tekniska och marknadsmässiga begränsningar i innovationsarbete.
- Vara förmögen att skriva affärsplaner och rapporter av mer omfattande karaktär.
- På ett förtjänstfullt sätt kunna kommunicera sitt innovationsarbete och dess resultat i muntlig och skriftlig framställning för olika typer av målgrupper.
- Kunna reflektera kring olika etiska perspektiv på tekniskt innovationsarbete; inbegripande sociala, miljömässiga och arbetsmiljömässiga aspekter.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Endast studenter som läser spåret Produktinnovation i masterprogrammet Integrerad Produktdesign.
Utbytesstudenter kan läsa kursen om de har rätt förkunskaper dvs MF2046 Produktinnovation och MF2051 Strategi och organisering eller motsvarande kurser.
Rekommenderade förkunskaper
Endast studenter som läser spåret Produktinnovation i masterprogrammet Integrerad Produktdesign.
Utbytesstudenter kan läsa kursen om de har rätt förkunskaper dvs MF2046 Produktinnovation och MF2051 Strategi och organisering eller motsvarande kurser.
Utrustning
Kurslitteratur
En utvald bok i entreprenörskap och affärsutveckling samt artiklar och utdrag ur böcker.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 18,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
80 % av kursen examineras genom ett projektarbete.
20 % av kursen examineras genom två skriftliga reflektionsrapporter, en halvvägs in i kursen och en vid kursavslut.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Endast för studenter som läser master TIPDM 2 IPDD