Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

MF2038 Tjänstedesign 6,0 hp

Allt fler talar om tjänster.  Vi går från ett produkttänkande till ett tjänstetänkande,  tjänster är den sektor som ökar mest och företagen måste börja tänka i tjänster.

Men hur utvecklar man egentligen tjänster ? Vilka metoder ska man använda? Vad är relationen mellan produkter och tjänster? Vilken roll spelar teknik och affärsutveckling i tjänstedesign?

I den här kursen får du lära dig grunderna i tjänstdesign och själv göra ett projekt åt en uppdragsgivare. Vi går igenom de viktigaste metoderna och får handledning av verksamma tjänstedesigners  som berättar om sina erfarenheter.

Observera: Endast en av kurserna MF2038 och MF2039 får läsas.

 

 

 

 

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan MF2038 (HT 2025–)
Rubriker med innehåll från kursplan MF2038 (HT 2025–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Tjänstesektorn är idag Sveriges största och snabbast växande bransch. Vi går från produkt- till tjänstedominant logik, med ett fokus på att förstå kundens erfarenheter och därigenom tillfredsställa kundernas behov – snarare än att sälja en produkt. Många företag gör en större vinst på sina tjänster än på kärnprodukten. Tjänster är ofta resurseffektiva, miljövänliga och bidrar inte sällan till en utveckling mot ett socialt och ekonomiskt hållbart samhälle.

Kursen är huvudsakligen baserad på problembaserat lärande. Studenten kommer att lära sig grunderna inom tjänstedesign och tillämpa den nya kunskapen i ett tjänstedesignprojekt i samverkan med en organisation. Metoder som undersöks varierar från kundinteraktion, kundresa, triggermaterial, tjänsteprototyper och visualisering av tjänstekoncept via en kort film/animation. Projektarbete kombineras med föreläsningar, övningar och litteraturstudier.

Lärandemål

Efter avslutad kurs och för att få godkäntbetygska studenten: 

1. beskriva tjänstedesignprocessen, metoder, underliggande principer och andra koncept som presenterats i litteraturen och under seminarier 

2. förklara hur tjänster kan bidra till att uppnå hållbar utveckling inom de tre dimensionerna – ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet 

3. tillämpa tjänstedesignprocessen och de metoder som presenterats i kursen baserat på ett uppdrag från klientorganisation 

4. motivera de beslut som fattats under alla faser av designprocessen, såsom valet av respondenter och användarinsikter att bygga vidare på 

5. designa ett tjänstekoncept baserat på klientens uppdrag och användarinsikter från utforskande studier, som på ett kreativt sätt möter verkliga användarbehov. 

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Teknologie kandidatexamen eller motsvarande.

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL3 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F
  • PRO2 - Projektarbete, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

För att erhålla godkänt betyg i kursen krävs ett aktivt deltagande i projektarbetet och minst 80% närvaro vid föreläsningstillfällen. Obligatorisk närvaro och aktivt deltagande vid halvtids- och slutlig presentation.

Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid om examination av enstaka studenter.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Maskinteknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå