Teman som behandlas: Yrkseskunnande och olika kunskapstraditioner. Dialog och tyst kunnande. Dialogseminariemetodik. Yrkeskunnande och kvalitet. Ledarskap i komplexa organisationer. Fallstudier. Analogiskt tänkande.
ME290V Dialog och tyst kunnande: Introduktion till dialogseminariemetodik 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2000
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan ME290V (VT 2010–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Att vidga perspektivet på erfarenhetsgrundad/praktisk kunskap och att förmedla insikter om det analogiska tänkande som kännetecknar yrkeskunnande.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
- Dokumenterade universitetsstudier om minst 30 hp samt
- dokumenterade kunskaper i svenska B och engelska A eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
Detta är en introduktionskurs - inga särskilda förkunskaper krävs.
Utrustning
Kurslitteratur
Göranzon, Bo: Spelgregler - om gränsöverskridande, Dialoger, 2001.Göranzon, Bo, Hammarén, Maria & Ennals, Richard: Dialogue, Skill and Tacit Knoledge, Wiley, 2005.Hammarén, Maria: Skriva - en metod för reflektion, Brevskolan 1995, Santérus förlag 2005 (beställs på www.santerus.se).Ratkic´, Adrian: Dialogseminariets forskningsmiljö. Dialoger, 2006.Tillberg, Peter: Dialoger - om yrkeskunnande och teknologi, Dialoger, 2002
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LIT1 - Litteraturuppgift, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Närvaro, två skrivuppgifter samt godkänd projektuppgift, presenterad som en essä på max 3000 ord.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
ME291V Dialog och tyst kunnande: Dialogseminariemotodik, fortsättningskurs, 7,5 högskolepoäng.
Kontaktperson
Övrig information
Innehåll: Teman som behandlas: Yrkeskunnande och olika kunskapstraditioner. Dialog och tyst kunnande. dialogseminariemetodik. Yrkeskunnande och kvalitet. Ledarskap i komplexa organisationer. Fallstudier, Analogiskt tänkande.
Krav för slutbetyg: Närvaro, två skrivuppgifter samt godkänd projektuppgift, presenterad som eh essä på max 3000 ord.