Kursen introducerar studenterna till det breda, men komplexa fenomenet entreprenöriella familjeföretag. Kursen täcker många teman som är relevanta vid uppstart av ett nytt företag, eller för att upprätthålla den entreprenöriella kapaciteten i etablerade familjeföretag och få den att växa. Exempel på teman som ingår i kursen är: familjeföretagens historia och egenskaper hos entreprenöriella familjeföretag över hela världen, strategi, innovation, styrning, ledarskap, generationsskifte, hållbarhet, finans, entreprenörskap över generationer, konflikter och relationer samt rådgivning till familjeföretag.
Syftet med kursen är att introducera konceptuella verktyg och teoretiska ramar som kan hjälpa studenterna att bättre förstå entreprenöriella familjeföretag. Kursen innehåller också många praktiska inlärningssituationer med riktiga fallstudier, gästföreläsningar och eventuellt företagsbesök som rör både nya familjebaserade, innovativa satsningar och etablerade, långlivade familjeföretag som har behållit och utvecklat sin entreprenörsanda i århundraden. Kursen blandar exempel och erfarenheter från en svensk miljö med ett starkt internationellt fokus och perspektiv.