Huvuddelen av kursen består av att genomföra ett självständigt utredningsarbete på vetenskaplig grund, vilken utmynnar i en uppsats. För att säkerställa relevanta, intressanta och väl underbyggda resultat bygger arbetet på den kunskap som finns inom området och utvecklar ny kunskap med hjälp av vetenskapliga teorier och metoder. Uppsatsarbetet sker huvudsakligen inom något av följande ämnen: Ekonometri, Mikroekonomi, Makroekonomi, Industriell dynamik, Entreprenörskap, Finansiell ekonomi, Ekonomisk geografi, Internationell ekonomi, institutionell ekonomi.
ME270X Examensarbete inom innovations- och tillväxtekonomi, avancerad nivå 30,0 hp
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-01-14 - 2025-06-02
- Perioder
- P3 (15,0 hp), P4 (15,0 hp)
- Studietakt
100%
- Anmälningskod
60295
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
TEINM2-studenter antagna före H15 kan välja denna kurs som alternativ till ME271X, som examineras med betygsskala P/F.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Kristina Nyström (kristina.nystrom@indek.kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan ME270X (HT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Syftet med kursen är att utveckla studentens förmåga och skicklighet att strukturera ett problem och att utföra en analys inom området innovations- och tillväxtekonomi. Efter avslutat examensarbete skall studenten kunna:
- Visa väsentligt fördjupade kunskaper inom området innovations- och tillväxtekonomi inklusive fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete.
- Visa fördjupad metodkunskap inom innovations- och tillväxtekonomi.
- Visa förmåga att bidra till forsknings- och utvecklingsarbete, och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen.
- Kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera komplexa frågeställningar.
- Planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna ramar.
- Visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap
- Muntligt som skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa.
- Utvärdera och ge relevant feedback på andra studenters arbeten genom opposition
- Göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter i förhållande till den egna studien.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Minst 60 avklarade poäng inom masterprogrammet Innovations- och Tillväxtekonomi
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- XUPP - Examensuppgift, 30,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Ersätter AH200X
Man kan välja ME271X i stället.
https://intra.kth.se/regelverk/utbildning-forskning/grundutbildning/examensarbete