Kursen är utformad för att uppmuntra studenterna att lära sig vilka åtgärder de ska vidta för att omvandla idéer till verklighet. Kursen bygger delvis på erfarenhet från aktiva entreprenörer, affärsutvecklare och innovatörer med vilka diskussioner förs för att identifiera och åtgärda återkommande utmaningar i företags tidiga utvecklingsskeden. Många av de företag som diskuteras i kursen har startats och drivs av KTH-alumner och följer de typiska stadierna för att skapa nya företag. Med stöd av analytiska modeller och verktyg behandlas viktiga frågor såsom finansiering av företaget, lansering, genomförande av förhandlingar samt formulering av företagsstrategier. Kursen erbjuder en blandning av undervisningsformer exempelvis föreläsningar, seminarier, casediskussioner, workshops och gästföreläsningar.
ME2623 Teknikbaserat nyföretagande 7,5 hp
Kursen är utformad för att uppmuntra studenterna att lära sig de åtgärder de ska vidta för att omvandla idéer till verklighet. Kursen bygger delvis på erfarenhet från aktiva entreprenörer, affärsutvecklare och innovatörer där diskussioner förs för att identifiera och åtgärda återkommande utmaningar i företagets tidiga utvecklingsskeden.
Information per kursomgång
Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-01-14 - 2025-03-16
- Perioder
- P3 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
61071
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Min: 10
- Målgrupp
Endast för TTBEM
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan ME2623 (VT 2025–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
1. Beskriva och diskutera entreprenörens utmaningar med att starta ett nytt teknikbaserat företag eller implementera ett nytt teknikbaserat affärsprojekt.
2. Identifiera olika källor till nystartsfinansiering, avgöra vilka källor som är lämpliga i vilka situationer samt förklara på vilket sätt nystartsfinansiering är avgörande för att framgångsrikt starta och driva företag.
3. Visa varför och på vilket sätt entreprenöriellt ledarskap, entreprenörsteam och rekrytering kan vara avgörande för att framgångsrikt starta och driva företag.
4. Utveckla och presentera en strategisk plan för ett nystartat företag eller affärsprojekt.
5. Formulera lämpliga förhandlingsstrategier för att hantera strategiska och finansiella utmaningar samt ledningsutmaningar.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Uppnått kraven för kandidatexamen.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, grupp, 3,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEN2 - Skriftlig tentamen, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
PRO1 och PRO2 har krav på obligatoriskt deltagande.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
Överlappande kurs
ME2816, överlappande