Se kurs-pm
ME2092 Ledarskap för teknologisk innovation och kreativitet 6,0 hp
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för HT 2025 Start 2025-10-27 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-10-27 - 2026-01-12
- Perioder
- P2 (6,0 hp)
- Studietakt
33%
- Anmälningskod
50231
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Min: 10
- Målgrupp
Obligatorisk för TEILM
Valfri för alla program under förutsättning att kursen kan ingå i programmet
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan ME2092 (HT 2022–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Ledning au teknologisk innovation och kreativitet fokuserar på hur organisationer skapar innovationer och ny kunskap men också på hur de använder detta för att skapa lönsamma affärer. Målet med kursen är att förbereda studenterna för framtida beslutsfattande roller inom företag och andra organisationer med fokus på teknik- och affärsutveckling kopplat till innovationer. För att lyckas med detta ges studenterna insikt i modeller och verktyg som används för nå dessa mål. Kursen täcker problem och möjligheter kopplade till olika organisationers förmågor att skapa uthålliga konkurrensfördelar genom innovative erbjudanden baserat på en kombination av produkter och tjänster.
Innehållet baseras på en kursbok samt ett antal artiklar som fokuserar på ledning av forskning och innovation. Kursen kan beskrivas som teoretiskt baserad men med tillämpad analys som focus, och bygger på föreläsningar, gästföreläsningar, seminarier samt ett innovationsfall som hämtas från ett riktigt företag eller bransch.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Analysera organisationer och affärsmiljöer med traditionella organisationsmodeller för innovation and forskning.
- Förklara, jämföra och kritiskt reflektera över skillnaden mellan traditionell ledning av innovation och ledning av innovation inom digitala branscher samt för innovation som syftar till att skapa hållbara produkter.
- Förklara, jämföra och kritiskt reflektera över en marknadsbaserad syn på kunskap och teknologiöverföring med en kunskapssyn baserad på samarbete inom nätverk.
- Förklara, jämföra och kritiskt reflektera över olika typer av produktutvecklingsmodeller (t.ex. stage/gate-modeller jämfört med modeller för öppen innovation).
- Förklara, jämföra och kritiskt reflektera över olika typer av innovationsprocesser (t.ex. produkt, process, position och paradigm) såväl som olika typer av innovationsfokus (t.ex. radikal vs. inkrementell, sustaining vs. disruptive och system-orienterad vs. produkt-orienterad)
- Förklara olika sätt att hantera intellektuell egendom och rättigheter samt kritiskt kunna reflektera över viktiga implikationer för innovation kopplat till IPR (intellectual property rights).
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
ME1003 Industriell ekonomi, gk avslutad
Utrustning
Kurslitteratur
Kurslitteratur meddelas vid kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- QUI1 - Digitalt quiz, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- SEM1 - Seminarium, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Se kurs-pm
Möjlighet till plussning
Avgörs av examinator.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övergångsbestämmelser
Tidigare moment TEN2 ersätts av moment QUI1. Enda förändringen är formen för examinationen, som ändras från skriftlig salstentemen till ett digitalt quiz. Antagna studenter från tidigare årskullar, som inte slutfört moment TEN2, kommer att examineras med moment QUI1.
Övrig information
Ersätter ME2034. ME2034 och ME2092 har överlappande innehåll. Endast en av kurserna kan läsas