Se kurs-pm.
ME2084 Verksamhetsanalys och yrkesroller 4,0 hp

Information per kursomgång
Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-01-14 - 2025-06-02
- Perioder
- P3 (1,0 hp), P4 (3,0 hp)
- Studietakt
10%
- Anmälningskod
61132
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Min: 10
- Målgrupp
Endast öppen för CLGYM3
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Monica Lindgren (monica.lindgren@indek.kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan ME2084 (VT 2020–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Syftet med kursen är att de studerande skall utveckla sin förmåga att med hjälp av forskningsbaserade teorier och metoder reflektera kring hur skolan och andra utbildningsmiljöer som organisationer för undervisning,yrkessocialisering och karriärvillkor kan utvecklas, samt förbereda de studerande för eget analys- och utvecklingsarbete i sin lärarpraktik.
Kursen fokuserar på skolan och andra utbildningsmiljöer som arbetsorganisationer. Den ger en introduktion till organisationsteori med ett maktperspektiv, i syfte att förbereda de studerande för eget analys- och utvecklingsarbete i sin lärarpraktik. Organisationsperspektivet är viktigt för att kunna förstå både på vilket sätt strukturer och kulturer formar oss som människor och ger oss olika förutsättningar att uppnå olika mål. Vi kommer att särskilt rikta vår uppmärksamhet på frågor om makt och sociala kategorier såsom kön/genus, klass och etnicitet. Utifrån våra analyser kommer vi att reflektera över på vilket sätt skolan och andra utbildningsmiljöer kan utvecklas till mer jämlika och jämställda arbetsorganisationer.
Kursen är till stor del projektbaserad. Inledningsvis görs en genomgång av teorier och begrepp för att kunna samla in material och göra analyser av organisationer med fokus på maktrelationer. Sedan kommer ett projektarbete i grupper om tre till fyra att genomföras. Projektet går ut på att göra en analys av en skola eller annan utbildningsmiljö med hjälp av kurslitteraturen, och under projektets gång rapporteras frågeställning, forskningsplan och analys som inlämningsuppgifter. Projektet rapporteras sedan skriftligt som en sammanhållen slutrapport.
Kursen examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter och skriftlig och muntlig redovisning av projektarbete.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Beskriva och diskutera centrala begrepp och teorierkring skolor och andra utbildningsmiljöer ur ett organisationsteoretiskt perspektiv samt redovisa dessa skriftligt och muntligt
- Identifiera och formulera en vetenskaplig frågeställning som problematiserar organisatoriska praktiker i en verksamhet/organisation utifrån teoretiska begrepp som makt, kön/genus, etnicitet, klass, jämställdhet, mångfald och ledarskap
- Utforma en forskningsplan för hur denna vetenskapliga frågeställning skall omsättas i principer för insamling, systematisering och analys av empiriskt material i en verksamhet/organisation
- Analysera empiriska studier i relation till den vetenskapliga frågeställningen och muntligt och skriftligt presentera en sammanhållen vetenskaplig slutrapport för vetenskaplig granskning
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
UCK310 Läraren, ledaren och skolan avslutad
Rekommenderade förkunskaper
Inga utöver särskild behörighet.
Utrustning
Ingen
Kurslitteratur
Bjørndal, C.& Nilsson, B. (2005). Det värderande ögat: observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning. Stockholm: Liber.
Hedlin, M. (2021) Lilla genushäftet 3.0. Om genus och skolans jämställdhetsmål. Kalmar: Linnéuniversitetet.
https://lnu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1606956/FULLTEXT01.pdf
Strannegård, Lars & Eriksson-Zetterquist, Ulla (2011). Organisering. 1:upplagan. Malmö: Liber
Wahl, A., Höök, P., Holgersson, C. och Linghag, S. (2018). Det ordnar sig. Teorier om organisation och kön. 3:e upplagan. Lund: Studentlitteratur.
Fler artiklar och utdrag ur böcker kan tillkomma och meddelas vid kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- INL2 - Inlämningsuppgift, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- INL3 - Inlämningsuppgift, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projekt, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Kursen examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter, och skriftlig och muntlig redovisning av projektarbete. Betygsskala: Godkänt/Underkänt
För betyget godkänt krävs godkänt på inlämningsuppgifter och projektarbete samt närvaro vid samtliga tillfällen.
Möjlighet till komplettering
Se kurs-pm.
Möjlighet till plussning
Avgörs av examinator.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Se kurs- och programkatalogen.
Kontaktperson
Övrig information
Kursen endast öppen för studenter antagna till civilingenjörsprogrammet Civilingenjör och lärare (CLGYM).