Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

ME2016 Project Management: Leadership and Control 6,0 hp

Projekt är i många industriella och teknikintensiva organisationer en dominerande arbetsform, med vilken man utför komplexa kundleveranser, driver forskning och utveckling, organiserar entreprenörskap, innovation och förändring. Denna kurs är en genomgång av den forskningsbaserade projektledningslärans samtliga områden med inriktning på att skapa förutsättningar för framgångsrikt praktiskt projektarbete.

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-01-14 - 2025-03-16
Perioder
P3 (6,0 hp)
Studietakt

50%

Anmälningskod

60148

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Min: 10

Målgrupp

CMAST, CMATD, CDEPR, öppen för alla programstudenter.

Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program

Civilingenjörsutbildning i design och produktframtagning, åk 3, INE, Obligatorisk

Civilingenjörsutbildning i industriell teknik och hållbarhet, åk 3, INE, Obligatorisk

Civilingenjörsutbildning i informationsteknik, åk 3, Rekommenderad

Civilingenjörsutbildning i maskinteknik, åk 3, AEE, Rekommenderad

Civilingenjörsutbildning i maskinteknik, åk 3, FOR, Villkorligt valfri

Civilingenjörsutbildning i maskinteknik, åk 3, INE, Obligatorisk

Civilingenjörsutbildning i maskinteknik, åk 3, IPDE, Villkorligt valfri

Civilingenjörsutbildning i maskinteknik, åk 3, IPUB, Villkorligt valfri

Civilingenjörsutbildning i maskinteknik, åk 3, IPUC, Rekommenderad

Civilingenjörsutbildning i maskinteknik, åk 3, MRS, Villkorligt valfri

Civilingenjörsutbildning i maskinteknik, åk 3, MTH, Villkorligt valfri

Civilingenjörsutbildning i maskinteknik, åk 3, NEE, Villkorligt valfri

Civilingenjörsutbildning i maskinteknik, åk 3, PRM, Rekommenderad

Civilingenjörsutbildning i maskinteknik, åk 3, SUE, Rekommenderad

Civilingenjörsutbildning i maskinteknik, åk 3, SUT, Villkorligt valfri

Civilingenjörsutbildning i maskinteknik, åk 3, TEMA, Villkorligt valfri

Civilingenjörsutbildning i maskinteknik, åk 3, TEMB, Villkorligt valfri

Civilingenjörsutbildning i maskinteknik, åk 3, TEMC, Villkorligt valfri

Civilingenjörsutbildning i materialdesign, åk 3, INE, Obligatorisk

Civilingenjörsutbildning i medieteknik, åk 3, Villkorligt valfri

Kandidatprogram, informations- och kommunikationsteknik, åk 3, Rekommenderad

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Maksim Miterev (maxim.miterev@indek.kth.se)

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan ME2016 (HT 2023–)
Rubriker med innehåll från kursplan ME2016 (HT 2023–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Projekt som arbetsform blir allt vanligare i snart sagt alla samhällssektorer, och projektledning blir därmed en vanlig arbetsuppgift för allt fler anställda i såväl företag och förvaltning, i såväl löpande verksamhet som forsknings- och utvecklingsarbete. I praktiken kommer de fiesta av dagens universitetsstudenter inom teknik och naturvetenskap att på något sätt involveras i projektbaserat arbete inom endast några år efter examen. Flera av de största arbetsgivarna för nyutexaminerade civilingenjörer har helt eller delvis övergått till att vara projektbaserade organisationer, vilket innebär att även den dagliga produktionen organiseras som projekt.

Framväxten av projekt som en central arbetsform motsvaras också av en allt tydligare
'professionalisering' av projektledarrollen. De som löpande får ansvaret för stora industriella projekt har ofta projektledning som yrke, och de har utöver sin grundutbildning också djupa insikter i den s k projektledningsläran, som är projektarbetets forskningsmässiga bas. Projektledningsläran innehåller en lång rad modeller som kan användas för framgångsrik generering, organisering, ledning och teamledning av/i projekt. Dessa modeller måste samtidigt användas med omdöme och reflektion, och den moderna forskningen inom projektledning - där Institutionen for lndustriell Ekonomi och Organisation är nationellt och internationellt ledande - betonar därför också vikten av ledarskap, organisering, etik och en hållbar arbetsmiljö i utvecklingen av industriellt projektarbete. Därmed fokuserar denna kurs på att ge studenterna insikt och forståelse i hur projektledningskunskap utvecklas, dokumenteras och sprids i samspel mellan akademisk forskning och praktisk tillämpning.

Kursen fokuserar på lednings- och arbetsformer i affärs-, utvecklings- och förändringsprojekt i teknikintensiva foretag. Under kursen bryts den forskningsbaserade projektledningsläran mot praktikfall från olika teknikintensiva branscher och från forsknings- och utvecklingsarbete. Stor vikt läggs vid hur omvärldsbetingelserna påverkar projektledningen, liksom vid beställarrollen.

Lärandemål

Efter fullgjord kurs skall studenterna:

For godkänt betyg E:

  1.  Beskriva hur projektledare och projektteam kan hantera komplexa uppgifter med bäring på teknik, ekonomi, hållbarhet, etik och samhällsutveckling,
  2. Beskriva, välja och använda verktyg för att definiera projekt och formulera projektmål,
  3. Beskriva, välja och använda verktyg för detaljerad tidplanering,
  4. Beskriva, välja och använda verktyg för risk- och osäkerhetshantering,
  5. Beskriva, välja och använda verktyg för projektbudgetering samt projektuppföljning i utförandet av ett projekt,
  6. Beskriva en projektorganisation, relationen mellan projekt och deras externa omgivning samt utföra en intressentanalys på ett specifikt projekt,
  7.  Formulera och analysera praktiska problem i industriellt företagande med hjälp av projektledningslärans verktyg och teoretiska modeller, samt med hjälp av dessa verktyg och modeller ge rekommendationer om hur styrning av ett projekt kan förberedas, genomföras och förbättras,
  8. Beskriva de huvudsakliga uppgifterna och ansvarsområdena för en projektledare över projektets hela livscykel i industriella och teknikintensiva miljöer samt analysera sitt eget lärande och kunskapsutveckling i relation till detta.

För betyg A–D skall studenterna dessutom kunna:

        9. Beskriva projektledning som ett både praktiskt och vetenskapligt framväxande kunskapsområde samt baserat på forskningsbaserad                  kunskap analysera komplexa problem inom projektorganisering,

       10. Diskutera de huvudsakliga egenskaperna och konsekvenserna hos olika typer av teknikintensiva projekt; till exempel affärsprojekt,                   utvecklingsprojekt och förnyelseprojekt,

       11. Diskutera fördelar, nackdelar och begränsningar med olika projektledningsmodeller, till exempel vattenfallsmodellen och agil                             projektledning samt begrepp, ramverk och verktyg, och deras användning i industriella och teknikintensiva verksamheter.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

6 hp grundläggande industriell ekonomi eller företagsekonomi,

Engelska B/Engelska 6, eller motsvarande.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL2 - Inlämningsuppgift, 2,8 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • KON7 - Kontrollskrivning, 1,6 hp, betygsskala: P, F
  • KON8 - Kontrollskrivning, 1,6 hp, betygsskala: P, F
  • TEN2 - Hemtentamen, - hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

TEN2 ar ett valfritt examinationsmoment för att uppnå högre betyg än E på kursen.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Industriell ekonomi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

ME2017 Projektledning: Ledning av projektbaserad verksamhet

Kontaktperson

Maksim Miterev (maxim.miterev@indek.kth.se)

Övergångsbestämmelser

Antagna studenter som inte slutfört tidigare uppsättning kontrollskrivningar (KON3–KON6) kommer att examineras inom ramen för KON7 och KON8.

Övrig information

Beslut/fastställd H06

Ersätter 4D1048 och 4D1073

Kurs med liknande/överlappande innehåll är ME1306 och ME2015. Du kan bara läsa en av dessa tre kurser.