Denna kurs kommer att fördjupa matematikdidaktiska kunskaper baserat på ämnesdidaktisk forskning och praktikbaserad kunskap. Kursen syftar till att utveckla grundläggande kunskaper och praxis om utvecklingen av studenters matematiska förmågor och hur man följer upp studenternas lärprocess. Innehåll som tas upp:
- Principer för skolmatematik
- Effektiv undervisning och lärande i matematik i klassrummet
- Reflekterande undervisning och undervisningsstrategier
- Läroplansdesign i matematik
- Matematiska förmågor i läroplanen och ämnesdidaktisk forskning
- Studenter med särskilda behov och studenter med särskilda förmågor som behöver extra utmaningar
- Vanliga missuppfattningar gällande matematik bland elever i åk 7-9
- Ämnesdidaktiskt fokus mot analys i en variabel, vektoralgebra och diskret matematik
- Lärandets affektiva, kognitiva och psykomotoriska domäner
- Formativ och summativ bedömning och betygsättning
- Utformning av prov och provuppgifters validitet och reliabilitet
- Svenska elevers resultat i internationella kunskapsmätningar
- Ämnesdidaktiskt fokus på valda områden inom den svenska grundskolans matematikämne