Kursen innefattar att självständigt formulera och genomföra ett arbete med tillhörande dokumentation. Det innebär att välja, systematiskt samla material, analysera och bearbeta en frågeställning med vetenskaplig metodik samt att redovisa detta arbete. Arbetet skall visa prov på förmågan att metodiskt reflektera över kunskaper, som är relaterade till den kommande yrkesverksamheten.
LT202X Examensarbete i ämnesdidaktik, avancerad nivå 15,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2026
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LT202X (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studenten ha förmåga att självständigt
- formulera en vetenskaplig undersökningsidé med anknytning till utbildningsvetenskap relaterad till undervisning i teknik, matematik eller naturvetenskap
- använda relevanta kunskaper och färdigheter som förvärvats under utbildningen samt göra ändamålsenliga val av vetenskapliga metoder och motivera dessa
- inom givna ramar, även med begränsad information, kunna undersöka, analysera och diskutera komplexa frågeställningar, samt hantera större problem på avancerad nivå inom undervisningsområdet
- reflektera över, värdera och kritiskt granska egna och andras vetenskapliga resultat
- formulera relevanta och välgrundade slutsatser med hänvisning till tidigare forskning
- reflektera över nyvunna kunskaper i relation till såväl läraruppdraget som tidigare utbildning och yrkeserfarenheter
- dokumentera och presentera sitt arbete, för given målgrupp, med högt ställda krav på struktur, formalia och språkhantering
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
För att antas till kursen måste studenten vara student på ett utbildningsprogram för kompletterande pedagogisk utbildning och ha klarat av minst 50 av utbildningens totalt 90 hp. Bland dessa måste ingå minst 10 hp VFU.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Anges senast tre veckor före kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- XUPP - Examensuppgift, 15,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Handledare utses av KTH.
Kursen ingår i utbildningsprogrammet Kompletterande pedagogisk utbildning för ämneslärarexamen i matematik, naturvetenskap och teknik för forskarutbildade (KPUFU) som ges av KTH och Stockholms universitet tillsammans. Därför används betygskalan A–F och ej P/F som är brukligt i examensarbeteskurser på KTH.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.