Kursen ger en överblick över planering, bedömning och betygsättning utifrån skolan styrdokument. I kursen studeras klassrumsbedömning och betygsättning utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt. Planering av undervisning och utformning av olika former av bedömning behandlas. Under kursen granskas olika bedömningsformer och olika syften med bedömningar diskuteras. Summativ och formativ bedömning som verktyg i undervisning diskuteras. Kursen behandlar även de utmaningar en lärare ställs inför när det gäller att vid bedömning och betygsättning vara rättvis och saklig. Dokumentation av elevers kunskapsutveckling, värdering av bedömningsunderlag samt sammanvägning till betyg granskas och diskuteras
LT1015 Planering, bedömning och betygssättning 6,0 hp
Kursen ger en överblick över planering, bedömning och betygsättning utifrån styrdokument. I kursen studeras klassrumsbedömning och betygsättning utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt. Planering av undervisning och utformning av olika former av bedömning behandlas. Under kursen granskas olika bedömningsformer och olika syften med bedömningar diskuteras. Summativ och formativ bedöming som verktyg i undervisning diskuteras. Kursen behandlar även de utmaningar en lärare ställs inför när det gäller att vid bedömning och betygsättning vara rättvis och saklig, bl.a. med avseende på elevers klass, genus och etnicitet. Dokumentation av elevers kunskapsutveckling, värdering av bedömingsunderlag samt sammanvägning till betyg granskas och diskuteras.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för HT 2025 Start 2025-10-27 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-10-27 - 2026-06-01
- Perioder
HT 2025: P2 (2,0 hp)
VT 2026: P3 (2,0 hp), P4 (2,0 hp)
- Studietakt
10%
- Anmälningskod
50940
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
Kontakt
Helena Isaksson Persson
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LT1015 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:
1. Använda relevanta styrdokument för att planera undervisning och utforma bedömning som främjar elevers lärande
2. Förklara principer för kunskaps- och målrelaterad bedömning
3. Redogöra för bedömningars olika syften och lärarens formella bedömningsuppdrag
4. Kritiskt granska olika bedömningsformer samt reflektera över deras konsekvenser för lärande
5. Reflektera över olika sätt att använda formativ bedömning för att stödja elevers lärande samt som ett verktyg för att utvärdera undervisningen
6. Diskutera rättssäkerhet och likvärdighet samt etiska aspekter i samband med lärares arbete med bedömning och betygsättning
7. Redogöra för olika sätt att dokumentera elevers kunskapsutveckling och reflektera över dess användbarhet vid betygsättning
8. Resonera om hur man kan väga samman elevers kunskaper till betyg på ett tillförlitligt sätt
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
För KPULU: Grundläggande behörighet.
För LÄRGR: Grundläggande behörighet med minst 90 hp ämneskunskaper i undervisningsämnena, motsvarande innehåll från åk 1 och 2.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift om planering och bedömning, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- PRO1 - Projektarbete om planering och bedömning, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänt på alla i kursen ingående moment.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.