Föredrag inom ett specialområde och övningar i olika språksituationer som kräver ett mycket nyanserat språkbruk. Diskussion om betydelsenyanser inom fackterminologi. Analyser av tekniska och vetenskapliga texter inom olika fackområden. Skriftlig produktion såsom sammanfattningar, fackspråkliga rapporter, uppsatser, mötesprotokoll och formella brev. Genomgång och övningar av förhållandet mellan fackspråk och standardspråk; betydelse av stilnivåer och språknormer.
LS2326 Tyska B2 9,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2017
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LS2326 (HT 2013–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Lärandemålen för kursen ligger huvudsakligen på nivåerna B2/C1 enligt GERS, Gemensam europeisk referensram för språk.
Efter fullgjord kurs skall studenten, utöver vad som framgår av kurser på lägre nivå, kunna:
Hörförståelse
- förstå längre muntliga framställningar på ett formellt och avancerat språk (B2/C1)
Läsförståelse
- förstå längre texttyper inom specialiserade områden (C1)
Muntlig produktion och interaktion
- ta aktiv del i diskussioner och kunna förklara och försvara sina åsikter om välkända ämnen (B2)
- på ett nyanserat språk hålla ett individuellt utarbetat föredrag av specialiserad karaktär (B2/C1)
- identifiera skillnaderna i stil mellan vardagligt och formellt språk och anpassa sin muntliga språkproduktion därefter (C1)
Skriftlig produktion
- författa skrivelser och en uppsats av specialiserad karaktär (B2/C1)
- identifiera skillnaderna i stil mellan vardagligt och formellt språk och anpassa sin skriftliga språkproduktion därefter (C1)
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Tre års akademiska studier. Genomgången och godkänd Tyska B1, motsvarande äldre kurs, eller motsvarande kunskaper visade genom ett obligatoriskt placeringstest gjort före kursval.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Kompendium
Rekommenderad referenslitteratur och e-resurser anges i kurs-PM eller på liknande sätt
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- DELA - Delprov, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- KONA - Kontrolluppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- TENA - Muntlig språkfärdighet, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TENB - Skriftlig språkfärdighet, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Samtliga examinationsmoment godkända
75 % närvarokrav
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.