Kursen fokuserar på den praktiska färdigheten att hålla övertygande och professionella presentationer inom det egna yrkesområdet. Kursen tar även upp några för retoriken viktiga teoretiska infallsvinklar såsom retorisk situation, tillitsgrunder och argumentationsstrategier. Tonvikten ligger på förmågan att anpassa valda retoriska strategier till olika och för ingenjörsyrket specifika målgrupper och förmågan att tydliggöra den egna expertisen. Studenterna ges flera tillfällen att använda egna yrkes- eller ämnesspecifika kunskaper och erfarenheter för vissa uppgifter.
LS142V Professionell retorik för ingenjörer 3,0 hp
Den här kursen vänder sig främst till dig som yrkesarbetar och som vill fördjupa dina kunskaper i retorik samt förbättra din förmåga att leverera professionella presentationer i ditt arbete (på svenska). Vi fokuserar på praktiska uppgifter varvat med teori och du arbetar med ämnen som relaterar till ditt eget verksamhetsområde.
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LS142V (HT 2022–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
1. Planera och framföra övertygande presentationer inom det egna expert- eller yrkesområdet och anpassade efter olika retoriska situationer.
2. Förklara de vanligaste retoriska begreppen och använda dessa för att diskutera olika typer av budskapsförmedling.
3. Reflektera över den egna och andras användning av olika påverkansmedel och olika konsekvenser av olika retoriska val, vilket även inkluderar förmågan att ge och ta feedback, i syfte att utveckla den kommunikativa färdigheten och säkerheten i den egna ingenjörsrollen.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Minst 180 hp från högskoleutbildning.
Rekommenderade förkunskaper
Arbetslivserfarenhet inom det egna expert-, yrkes- eller utbildningsområdet.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LEXA - Löpande examination muntliga och skriftliga uppgifter, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
80 % närvaro
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.