Kursen består av nätbaserade övningar och interaktiva föreläsningar med fokus på studieteknik och kommunikativa strategier inom studentens eget ämnesområde. Muntliga och skriftliga övningar utgår från autentiskt vetenskapligt material. Realiainslag om KTH och svensk högskolepedagogik.
LS1414 Engelska för akademiska studier 7,5 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LS1414 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursens syfteär att hjälpa studenten utveckla studie- och kommunikationstekniker med fokus på akademiska konventioner och krav inom det egnaämnesområdet.
Efter godkänd kurs skall studenterna kunna:
- redovisa en förståelse för syften, konventioner och krav för vanligt förekommande kommunikationssituationer och textgenrer inom sitt ämnesområde.
- använda effektiva kommunikationsstrategier för att föra fram ett budskap på ett vårdat, enkelt och begripligt sätt
- ta aktiv del av en akademisk diskussion med självförtroende och integritet
- arbeta på ett kritiskt konstruktivt sätt med akademisk litteratur
- utvärdera sina egna akademiska styrkor och svagheter och kunna sätta upp en konkret handlingsplan för att stödja den egna akademiska utvecklingen
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Lärandemålen för kursen ligger huvudsakligen på nivå B2 enligt GERS, Gemensam europeisk referensram för språk. Studenten ansvarar själv för att kontrollera sina förkunskaper genom ett test gjort före kursval.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Kurslitteratur meddelas inför kursstart.
Rekommenderad referenslitteratur och e-resurser anges i kurs-PM eller på liknande sätt.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LEXA - Löpande examination, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Samtliga examinationsmoment godkända
75 % närvarokrav
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.