Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LL222U Teknik för lärare i gymnasieskolan. Ingår i Lärarlyftet II/Uppdrag.../ 90,0 hp

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LL222U (HT 2016–)
Rubriker med innehåll från kursplan LL222U (HT 2016–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen ger en översikt över det tekniska ämnesinnehåll och den ämnesdidaktik som krävs för att undervisa i ämnet teknik i gymnasiet enligt gällande styrdokument.

Kursen består av följande block:

• Teknikdidaktik - skolämnets historia, kunskapssyn, bedömning och forskning

• Design och produktframtagning

• Teknik, människa, samhälle och miljö ur ett historiskt perspektiv

• Experiment, modeller och simulering i teknik och teknikundervisning

• Programmering

• Elektroteknik

• Miljöteknik

• Industriella system

• Materialteknik

• Mekanik och hållfasthetslära

• Samhällsbyggnadsteknik

• Informations- och kommunikationsteknik

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall studenten kunna

• kunna planera och utvärdera teknikundervisning i gymnasieskolan i enlighet med läroplanernas krav

• ha goda kunskaper om formativ och summativ bedömning i teknikämnet i enlighet med läroplanens krav och teknikämnets särart

• ha god kännedom om grundskolans och gymnasieskolans teknikämnen – deras mål, traditioner, kunskapssyn och undervisningsformer

• kunna reflektera över teknikens påverkan på samhällsutveckling, vetenskaper och arbetsliv, i beaktande av aspekter som genus, hälsa, kultur och materiellt välstånd

• känna till betydelsen av experiment och modellering i teknikvetenskap och teknikundervisning, samt kunna konstruera, genomföra och utvärdera experiment i sin egen undervisning

• kunna använda ingenjörsmässiga metoder i tekniskt konstruktions- och problemlösningsarbete samt kunna utveckla, genomföra och utvärdera övningar för elever med liknande innehåll

• känna till vanliga konstruktionsmaterial och tillverkningsmetoder – deras användningsområden, för- och nackdelar

 känna till grundläggande mekaniska samband och använda dem i enkla analyser

• kunna utföra enkla hållfasthetsberäkningar

•känna till vanliga elektriska och elektroniska komponenter och deras användning

• kunna skriva datorprogram och skapa dynamiska webbsidor med hjälp av moderna högnivåspråk

• kunna analysera och diskutera miljöproblem och metoder för att mildra och/eller lösa dem

• kunna identifiera och beskriva tekniska system i industri och samhälle

• kunna undervisa om ovan nämnda teknikområden i gymnasieskolan

• ha god kännedom om aktuell teknikdidaktisk forskning

Dessa är lärandemålen för kursen som helhet. De bryts ner till delmål i respektive delkurs.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Svensk lärarexamen samt erfarenhet av undervisning i ämnet teknik i gymnasieskolan eller i årskurs 7-9 i grundskolan.

Kurslitteratur

Anges senast tre veckor före kursstart.

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • LAB4 - Laborationer IKT, objektorienterad programmering, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • LAB3 - Laborationer mekanik och hållfasthetslära, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • LAB2 - Laborationer, material- och tillverkningsteknik, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • LAB1 - Laborationer elektroteknik, 2,0 hp, betygsskala: P, F
  • LAB6 - Laborationer IKT, datasäkerhet, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • LAB5 - Laborationer, IKT, webprogrammering, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • PRO2 - Projektarbete om miljösystem, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • PRO1 - Produktframtagningsprojekt, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • PRO4 - Projektarbete om miljöbedömningar, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • PRO3 - Projektarbete om tekniska försörjningssystem, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INL1 - Inlämningsuppgifter teknikdidaktik, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INL2 - Inlämningsuppgifter design och produktframtagning, 3,0 hp, betygsskala: P, F
  • PRO9 - Projektarbete informations- och kommunikatiosteknik (IKT), 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INL5 - Inlämningsuppgifter, programmering, 3,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • PRO6 - Projekt Samhällsbyggnad, stadsutveckling och transport, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INL6 - Inlämningsuppgifter elektroteknik, 2,0 hp, betygsskala: P, F
  • PRO5 - Projektarbete industriella system, 5,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INL3 - Inlämningsuppgifter teknikhistoria, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • PRO8 - Projekt samhällsbyggnad, hus- och anläggningsteknik, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • PRO7 - Projekt samhällsbyggnad, fastighetsutveckling, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INL4 - Inlämningsuppgifter experiment och modeller, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INL9 - Inlämningsuppgifter teknikdidaktisk fördjupning, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • SEM1 - Seminarier introduktion teknikdidaktik, 2,5 hp, betygsskala: P, F
  • SEM2 - Seminarier teknikhistoria, 3,5 hp, betygsskala: P, F
  • TEN2 - Tentamen mekanik och hållfasthetslära, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INL7 - Inlämningsuppgifter, material- och tillverkningsteknik, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • INL8 - Inlämningsuppgifter mekanik och hållfasthetslära, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Tentamen material- och tillverkningsteknik, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • SEM7 - Seminarier teknikdidaktisk fördjupning, 2,5 hp, betygsskala: P, F
  • SEM5 - Seminarier industriella system, 2,0 hp, betygsskala: P, F
  • SEM6 - Seminarier samhällsbyggnad, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • SEM3 - Seminarier experiment och modeller, 2,5 hp, betygsskala: P, F
  • SEM4 - Seminarier om miljöteknik, 1,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarier och laborationer samt godkända inlämningsuppgifter, tentamina och projektarbeten.

Examinator

Ingen information tillagd

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Avancerad nivå