Kursen ska bidra till att ge verksamma lärare i framför allt grundskolans åk 4–9 de kunskaper som behövs för att undervisa i programmering, främst inom ämnena matematik och teknik, men även i andra. Kursens kärna utgörs av grundläggande programmering i ett textbaserat språk och hur detta kan användas för att introducera programmering för elever i grundskolan.
Innehållet utgår från en ramkursplan som är fastslagen av Skolverket.
- Grundläggande datalogiska begrepp
- Enkel programmering i en textbaserad miljö och grundläggande programmering i minst en annan
- Orientering i textbaserade programmeringsspråk och utvecklingsmiljöer som är vanliga i skolan
- Introduktion till ett visuellt programmeringsspråk
- Jämförelser mellan visuell och textbaserad programmering ur tekniska och matematiska perspektiv
- Jämförelser mellan visuell och textbaserad programmering ur didaktiska perspektiv
- Några samhällsfrågor där informations- och kommunikationsteknik har stor betydelse
- Inledande programmeringsdidaktik och didaktiska aspekter på samhällsfrågor relaterade till informations- och kommunikationsteknik
- Olika sätt att se på programmering och digitalisering som allmänbildning eller medborgarkunskap
- Olika sätt att se på syftet med programmering och digitalisering som inslag i grundskolan