Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LH238U Digitalt lärande i högre utbildning 4,5 hp

Kursen syftar till att bidra till universitetslärares utveckling av färdigheter och förmågor att analysera, planera, skapa, genomföra och utvärdera lärande och undervisning i en digital utbildningsmiljö..

Om kursomgång

Gäller för kursomgång

HT 2024 Start 2024-08-26 uppdragsutbildning

Målgrupp

Ingen information tillagd

Del av program

Ingen information tillagd

Perioder

P1 (2,0 hp), P2 (2,5 hp)

Varaktighet

2024-08-26
2025-01-13

Studietakt

17%

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Studielokalisering

KTH Campus

Antal platser

Ingen platsbegränsning

Planerade schemamoduler

Kursval

Gäller för kursomgång

HT 2024 Start 2024-08-26 uppdragsutbildning

Anmälningskod

50638

Kontakt

Gäller för kursomgång

HT 2024 Start 2024-08-26 uppdragsutbildning

Examinator

Ingen information tillagd

Kursansvarig

Ingen information tillagd

Lärare

Ingen information tillagd
Rubriker med innehåll från kursplan LH238U (HT 2023–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Huvudsakliga teman för kursen är:

Grundläggande teoretiska perspektiv om lärande och undervisning i digitala miljöer.

Design och organisering av nätbaserade kurser.

Undervisnings- och lärandeaktiviteter med stöd av digitala verktyg.

Bedömning och examination med stöd av digitala verktyg.

Nätbaserade undervisningsformer och lärarrollen i en digital utbildningsmiljö.

Lärandemål

Kursen syftar till att bidra till universitetslärares utveckling av färdigheter och förmågor att analysera, planera, skapa, genomföra och utvärdera lärande och undervisning i en digitalutbildningsmiljö.

Efter godkänd kurs ska deltagaren kunna:

Beskriva och tillämpa centrala begrepp, teorier och metoder inom digitalt lärande i relation till den egna undervisningspraktiken.

Skapa lärandeaktiviteter och uppgifter för bedömning med digitala verktyg.

Reflektera över hur digitalisering påverkar förutsättningarna för den egna undervisningen, studenters lärande och den egna lärarrollen på kort och lång sikt.

Kurslitteratur och förberedelser

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • PROA - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: P, F
  • SEM1 - Seminarier, 1,5 hp, betygsskala: P, F

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd