Kursen baseras på ett antal seminarier som syftar till idéspridning samt vidareutveckling av kurser, undervisning och pedagogik. Seminariegrupperna ska bestå av ett lärarlag om 4-7 personer inom samma ämnesområde. Under seminarierna förs en strukturerad diskussion kring den undervisning som lärarna deltagit i sedan senaste seminariet, samt diskussion av kortare utbildningsvetenskapliga texter kring pedagogisk praktik som bestäms utifrån deltagarnas behov och intressen. Det exakta upplägget på seminarierna kan variera utifrån ämnets förutsättningar och gruppens behov. Utfallet av diskussionerna kan användas i lärarnas kursanalys.
LH222V Reflekterande undervisning ur ett ämnesperspektiv 1,5 hp
Kursen baseras på ett antal seminarier som syftar till idéspridning samt vidareutveckling av kurser, undervisning och pedagogik. Seminariegrupperna ska bestå av ett lärarlag om 4-7 personer inom samma ämnesområde. Under seminarierna förs en strukturerad diskussion kring den undervisning som lärarna deltagit i sedan senaste seminariet, samt diskussion av kortare utbildningsvetenskapliga texter kring pedagogisk praktik som bestäms utifrån deltagarnas behov och intressen. Det exakta upplägget på seminarierna kan variera utifrån ämnets förutsättningar och gruppens behov.
Kursen ges bara vid behov. Kontakta examinatorn om du har ett lärarlag som vill gå kursen.
Information per kursomgång
Information för VT 2024 Start 2024-02-05 kurser för KTHs personal
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-02-05 - 2024-06-03
- Perioder
- P3 (0,5 hp), P4 (1,0 hp)
- Studietakt
10%
- Anmälningskod
60828
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Antal platser
5 - 15
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Viggo Kann, viggo@kth.se
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LH222V (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Genom att delta i kursen ska kursdeltagaren kunna
• genomföra strukturerad reflektion över sin egen och kollegors undervisning,
• vidareutveckla sina kurser och sin undervisning baserat på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet,
• ge strukturerad återkoppling kring pedagogik och kursdesign till kolleger,
• strukturerat använda kursutvärdering och kursanalys för kursutveckling
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Godkänd LH200V/FLH3000 eller LH201V eller motsvarande högskolepedagogisk grundkurs om minst 3 hp från annat lärosäte.
Utrustning
Kurslitteratur
Artiklar att läsa vilka bestäms utifrån seminariegruppernas behov.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- SEM1 - Seminarier, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Förkunskapskrav är genomgången och godkänd högskolepedagogisk grundkurs om minst 3 hp. LH200V/FLH3000, eller LH201V/LH231V eller motsvarande från annan högskola eller universitet.